Spel recensie: Pandemic, Asmodee

Pandemic bestaat al heel wat jaren – er zijn ook al een aantal varianten op verkrijgbaar, zoals Pandemic: Rapid Response, waar we eerder kennis mee maakten. Toch hadden we het basisspel nog nooit gespeeld. Gezien onze ervaringen met Rapid Response hadden we onze vooroordelen al klaar – maar wat blijkt? Het origineel is toch anders. En veel leuker! En hoewel het spel dichter bij onze wereld is gekomen dan de makers ooit hadden durven dromen, blijkt het een van de beste bordspellen ooit gemaakt.

Samenwerken over de hele wereld

Pandemic is een co-op race tegen de klok voor twee tot vier spelers, waarbij je een flinke taak voor je kiezen krijgt. Het is namelijk aan jullie om de wereld te redden van een wereldwijde pandemie. Die pandemie bestaat uit een viertal ziekten, waarvan de besmettingen met gekleurde blokjes op de kaart worden weergegeven. En zoals we inmiddels weten: ziekten laten zich door niets of niemand tegenhouden. Ze verspreiden zich als een malle en zijn daarmee gevaarlijker dan je zou kunnen denken. Je moet dan ook alles op alles zetten om de wereld weer op orde te krijgen. Brandhaarden blussen en medicijnen ontwikkelen was nog nooit zo stringent als bij Pandemic.

Simpele missle

Als je heel eerlijk kijkt, is jullie taak heel eenvoudig. Je moet het medicijn ontwikkelen! Vijf gebiedskaarten van één kleur verzamelen, je even terugtrekken in een laboratorium en de klus is geklaard. Dat zou je denken. Maar het spel is nog niet zo eenvoudig. Infecties kunnen als dominostenen naar naburige steden vloeien als er te veel op één plek samenkomen. En iedere ronde wordt de ellende erger. Het is iedere beurt weer de keuze: wie gaat er geïnfecteerde steden blussen en wie zet zich in op het ontwikkelen van het medicijn? Per beurt mag je vier acties doen. Verplaatsen van de ene stad naar de andere, een speciale actie uitvoeren dat bij jouw personage hoort, een virusblokje weghalen bij de stad waar je op dat moment bent (of alle, als het medicijn al bestaat) of een medicijn ontwikkelen. Wat ga je doen? Wat geeft je genoeg ademruimte om die medicijnen te ontwikkelen? En welke richting wordt je ingeduwd door de kaarten van het spel?

Persoonlijke inbreng

Naast het feit dat er geen ‘ultieme strategie’ is om dit spel te spelen, is het ook iedere keer net anders. Je trekt bijvoorbeeld willekeurig personagekaarten, die ieder hun eigen krachten en opties beschikken. Zo kan de een kaarten zo maar kaarten geven aan de ander, is er een wetenschapper die slechts vier gebiedskaarten nodig heeft om een medicijn uit te vinden… en ga zo maar door. Welke personages je trekt bepaalt al voor een deel welke tactiek je moet gebruiken… maar dan is er ook nog de invloed van Het Lot. Welke kaarten ga je trekken? Welke steden krijgen te maken met een uitbraak en waar vloeit het virus vervolgens naartoe? Overleg en planning is essentieel, maar je zult al snel merken dat er van die planning vaak niet veel terecht komt. Je zult flexibel moeten zijn!

Ga direct naar Pandemic op BOL.com.

Recensie over Pandemic

Toch voelt het spelen van Pandeminc nooit hopeloos. Zeker in teamverband voel je de kracht van coop games als geen ander. Slimme strategie, je vaardigheden goed gebruiken en de speciale gebeurteniskaarten kunnen het tij echt keren, zelfs als de wereld verdoemd lijkt te zijn. Het nadeel is dat het spel ook een beetje oneerlijk kan zijn. Afhankelijk van hoe de kaarten worden geschud, kun je binnen een paar beurten over de hele wereld uitbraken en oplopende infecties krijgen. Zo kun je de wereld in een paar beurten om zeep helpen of er achter komen dat je er bijna was… maar net niet helemaal. Zo’n moment is super frustrerend. En weet je? Je kunt lang nadenken over hoe het beter zou kunnen – maar volgende keer is het weer anders!

Titel: Pandemic
Uitgever: Asmodee
Genre: coop bordspel