Over kado-frustraties, grote en kleine cadeaus en gulle gevers


232121-hema sfeerbeelden cadeaus zij-35e507-original-1481625869Nog maar krap twee weken en dan breken de gezelligste dagen van het jaar aan: Kerst! En Nederland heeft er zin in! 50% van de Nederlanders heeft inmiddels de kerstkado’s al in huis en bijna een derde (28%) verwacht deze week op pad te gaan voor kadootjes. Dit blijkt uit het grote kerstkado-onderzoek van HEMA onder meer dan 1.000 Nederlanders. Het onderzoek wijst uit dat Nederlanders deze Kerst massaal kleine, persoonlijke kado’s verkiezen boven grote, dure kado’s (92%). Ook wordt er extra veel aandacht besteed aan inpakken; 71 procent van de Nederlanders vindt het belangrijk dat een kado mooi is ingepakt. Een pittige klus voor de Nederlandse man, aangezien 57% van hen aangeeft slecht te zijn in het inpakken van kado’s. 

Nederlandse vrouwen zien minder op tegen het knutselen met plakband en inpakpapier; 72% vindt zichzelf zelfs goed in inpakken. Naast een mooi ingepakt kado wordt een persoonlijk pakje erg gewaardeerd door Nederlanders (92%). Meer dan de helft (55%) vindt het belangrijk dat er echt wordt nagedacht over wat hij/zij leuk vindt om te krijgen. Met het kopen van gemiddeld 14 kerstkado’s door Nederlandse vrouwen en 11 pakjes door mannen verwacht HEMA dit jaar dan ook veel creativiteit in de Nederlandse huishoudens.

kerstkadofabriek helpt Nederlanders een handje

Om Nederlanders een handje te helpen deze kerstdagen introduceert het warenhuis de kerstkadofabriek in verschillende HEMA filialen in Nederland. Marry Jansen-Kin van HEMA vertelt hierover: “De kerstkadofabriek bestaat uit een aantal feestelijke hulpmiddelen voor echt persoonlijke kerstkado’s: je kunt een product laten lasergraveren, een persoonlijke telefoonhoesje laten maken, een persoonlijk kerstkaart met foto laten bedrukken, kerstkoekjes versieren en je kado’s mooi laten inpakken, waarvan de opbrengst naar het goede doel gaat. Allemaal ingrediënten voor een persoonlijke touch.” 

Nederlandse vrouw moeite met kado uitkiezen voor partner

Ondanks dat vrouwen het de meest lastige taak vinden om voor hun partner een kado uit te zoeken, (21%) en mannen vaak in de winkel staan te twijfelen over een kado voor hun vader (18%), geven we liever kado’s dan dat we ze krijgen (77%). Er wordt dan ook niet alleen aan vrienden en familie gedacht tijdens de kerstperiode; een derde van de Nederlander doneert ook aan een goed doel. HEMA vindt deze hartverwarmende gedachtegang een belangrijk gegeven: “We zijn ons er van bewust dat de meeste Nederlanders veel voor een ander over hebben, daarom hebben we dit jaar een speciale kerstwensboom opgetuigd in tien van onze filialen. We geven onze klanten hiermee de kans om een speciale kerstwens van hun oma, buurman, vriend of ouders te vervullen.”aldus Jansen-Kin. Meer informatie over de kerstkadofabriek en de kerstwensboom van HEMA vind je op hema.nl/kerstkadofabriek. 

Overige resultaten uit het onderzoek

Uit het onderzoek van HEMA komt verder naar voren dat:

  • bijna een derde (29%) van de Nederlanders tussen de 51-100 euro uitgeeft aan kerstkado’s;
  • Nederlanders deze Kerst gemiddeld 12 kerstkado’s geven;
  • we ‘maar’ vier kerstkado’s verwachten te krijgen dit jaar;
  • 96 procent een klein kadootje net zo leuk vindt als een groot kado;
  • 50 procent van de Nederlanders spaart voor het kopen van kerstkado’s.

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, papablogger en hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven. Naast dit blog is hij freelance schrijver met Tekstbureau de Letterkamer.