Gadget review: Oppo Reno4 Z 5G

Als consument heb je het goed: er is een ware hardwareoorlog gaande in smartphoneland! En dat wil zeggen dat je steeds betere kwaliteit krijgt voor een steeds scherpere prijs. En die kwaliteit is beter dan de gangbare standaard technologische ontwikkeling. Merken willen het meeste bieden voor het minste geld. Tenminste, als je uit de buurt blijft van ‘de grote merken’. Zo introduceerde Oppo onlangs diens Reno4-productreeks. Deze bestaat uit de Oppo Reno4 Pro, de Oppo Reno4 5G en de Oppo4 Z 5G, het instapmodel uit de reeks die wij mochten testen. De prijzen? Die lopen op van €400 voor de Reno4 Z naar €600 voor de Reno4 en €800 voor de Reno4 Pro.

Vormgeving

Opmerkelijk genoeg is de goedkope Oppo Reno 4 Z de grootste van het stel: met een diameter van 6,57-inch heb je een fors apparaat in handen. Gelukkig heb je de vingerafdruksensor niet aan de achterkant zitten, zoals bij veel concurrenten, maar als een inkeping in de rechterzijkant. Dat maakt de bediening heel natuurlijk en logisch. Het scherm heeft een resolutie van 1080 x 1400 pixels en mag dus de titel Full-HD+ meedragen. Het scherm is hierbij geen OLED, maar een LCD-scherm. Een concessie die je moet maken om de prijs te drukken. Gelukkig is het scherm nog altijd helder en scherp, en hoewel de technische specificaties van het scherm minder zijn dan zijn grote broers, weet hij nog altijd zijn mannetje te staan. Opvallend genoeg heeft dit scherm wel de hoogste verversingssnelheid van de drie Reno 4-modellen: 120Hz! Deze snelheid wordt automatisch aangepast aan de app die je draait, zodat je de meest optimale prestaties hebt voor je app én voor je accu.

Specificaties

De Oppo Reno 4 Z 5G maakt gebruik van een MediaTek MT6873V Dimensity 800 chipset, met onder meer ondersteuning voor het nieuwe 5G-netwerk. De accu van 4000mAh belooft een flinke gebruiksduur, wat in de praktijk betekent dat je ‘m een dag intensief kunt gebruiken voor hij weer aan de oplader moet. Gebruik je hem ‘normaal’, dan kun je er misschien wel twee tot drie dagen mee vooruit. Voor het opladen kun je wel gebruikmaken van een 18W snellaadfunctie, zodat je binnen anderhalf uur weer volledig aan de slag kunt. Deze smartphone beschikt over 8GB werkgeheugen., zodat je flink wat apps tegelijkertijd kunt openen zonder dat je haperingen in beeld krijgt. De opslag is 128GB, wat niet uitbreidbaar is. Maar serieus: 128GB… wie gaat die volmaken? De Oppo Reno 4 Z draait op Color OS 7, welke gebaseerd is op Android 10. Ook dat zorgt voor een soepele beleving en geweldige resultaten tijdens het gebruik. Het is een vlot toestel!

Camera

De primaire camera van de Reno4 Z 5G is een 48MP-camera. Daarnaast heb je de beschikking over een 8MP-groothoekcamera, een 2MP-macrosensor en een 2MP-dieptesensor. De camera’s zitten in een vierkant blok op de achterzijde van de camera, die een beetje uitsteekt. Met de meegeleverde siliconen cover zijn de lenzen beschermd voor wanneer je hem op zijn ruggetje op tafel wil neerleggen. Aan de voorkant vind je een dubbele 16MP selfiecamera met een 2MP dieptesensor, voor kekke selfies met een onscherpe achtergrond. Deze camera’s bevinden zich linksboven in het scherm. Dat was even wennen (want: links en een dubbele camera), maar hinderlijk is het niet.

Fotokwaliteit

De foto’s van de hoofdcamera zijn best indrukwekkend, zeker in omgevingen met voldoende licht of een beginnende schemering. Je kunt kleur een extra zetje geven met de nieuwe Dazzle Colour functie, maar persoonlijk houd ik wel van een natuurgetrouwe weergave. Zoomen gebeurt volledig digitaal, en daar ligt een zwak punt van deze camera. Niet doen! Je kunt beter achteraf een uitsnede maken in bijvoorbeeld de app Snapseed of Lightroom dan inzoomen. Met 48 megapixel heb je daar meer dan genoeg ruimte voor. In omgevingen met minder licht gebruik je de indrukwekkende Nachtfunctie. Daarbij worden onzichtbare details naar boven gehaald, wat echt indrukwekkende resultaten geeft. Je moet je toestel wel even redelijk stil houden, maar het is keer op keer de moeite waard. De selfiecamera doet uitstekend werk, mede dankzij de tweede camera krijg je een mooi ruimtelijk effect in je foto’s. De flitser is aan de felle kant, vooral voor brildragers als ikzelf een echte no-go, de reflectie is te zichtbaar.

Recensie over Oppo Reno 4 Z

De Reno 4 Z is in geen enkel opzicht een slechte smartphone. Er zijn wel een aantal concessies gedaan om de prijs te drukken. Zo is de behuizing van kunststof en is de camera minder goed dan zijn grotere broers. Tja, het verschil moet ergens vandaan komen! Daarentegen ligt de smartphone heel fijn in de hand, reageert hij snel en zit hij boordevol functies. De achterkant heeft een unieke shine en het toestel wordt geleverd met een perfect passende transparante cover en een vooraf aangebrachte screenprotector. De camerafunctie is fijn, met veel mogelijkheden en filters. De beeldkwaliteit is in orde met normaal licht, de nachtfunctie is indrukwekkend. Net als de selfiecam, overigens. De smartphone beschikt over slechts 1 speaker, maar wel over een ouderwetse koptelefoonaansluiting.

Reno4 Z, Oppo
Meer weten?
Prijs: 399 euro.