Met de feestdagen in aantocht stijgt het aantal online aankopen flink, en helaas ook het risico op teleurstellende ervaringen bij onbetrouwbare webshops. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ontvangt elk jaar veel meldingen van consumenten die producten te laat of helemaal niet ontvangen, hoge retourkosten moeten betalen, hun geld niet terugkrijgen bij annuleringen of simpelweg geen contact kunnen leggen met de webshop. Dit jaar zijn er al meer meldingen binnengekomen dan in heel 2023: ruim 20.000, tegen 18.000 in het vorige jaar.
Een deel van deze problemen komt door zogeheten dropshippers – webshops die producten direct vanuit China leveren. Hierdoor kunnen levertijden oplopen en is de service vaak minder betrouwbaar. Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM, adviseert consumenten om kritisch te zijn: “De advertenties voor cadeaus vliegen je om de oren. Een aankoop is zo gedaan, zeker via social media. Maar niet iedere webshop is te vertrouwen. Bekijk reviews op meerdere sites, zodat je slechte ervaringen kunt herkennen en een miskoop voorkomt.”
Hoe voorkom je een teleurstelling?
Hier zijn enkele tips om veilig te winkelen tijdens de feestdagen:
- Controleer reviews, maar wees kritisch
Kijk vooral naar reviews op onafhankelijke websites in plaats van op de webshop zelf, waar reviews soms gemanipuleerd worden. Door op meerdere websites te zoeken naar ervaringen van anderen, krijg je een beter beeld van de webshop. - Betaal veilig
Bij een onbekende webshop kun je beter betalen met een creditcard of een andere verzekerde betaalmethode. Zo kun je in geval van problemen gemakkelijker je geld terugkrijgen. - Check meldingen en aangiftes
Ga na of er waarschuwingen of meldingen zijn over de webshop op de website van de politie of ACM.
Voor meer tips en uitgebreide informatie kun je de Checklist Veilig Online Winkelen van de ACM raadplegen. Zo geniet je onbezorgd van de feestdagen en houd je jouw cadeaus feestelijk! Klik hier door naar de Checklist veilig online winkelen | ACM ConsuWijzer
Campagne gericht op 18-30 jarigen
In de campagne richt de ACM zich in het bijzonder op 18- tot 30-jarigen met video’s op sociale media, advertenties bij streamingsdiensten en een radiospot bij podcasts. De advertenties maken duidelijk dat een deal die heel mooi lijkt soms heel anders kan uitpakken. Check daarom altijd eerst reviews op méérdere reviewsites om erachter te komen of de webshop wel betrouwbaar is. Eerst checken, dan bestellen dus.
Op zoek naar coole gadgets?