Boek recensie: De ongewenste doden, Chris Lloyd

De Ongewenste Doden neemt je mee naar het begin van de Tweede Wereldoorlog. Naar vrijdag 14 juni 1940, om precies te zijn, wanneer de nazi’s Parijs binnentrekken en de krantenkoppen over de hele wereld halen. De Parijse politiedetective Eddie Giral (die de Eerste Wereldoorlog had meegemaakt en overleefd) ziet alles gade. Vol onmacht over de Duitse troepen doet hij wat hij kan – zijn werk. Zo is het aan hem om de moordenaar te vinden die de door van vier vluchtelingen op zijn of haar geweten heeft.

Sombere sfeer

De Ongewenste Dode neemt je echt mee naar het 1940 van Parijs, met een chaotische stad, vluchtende mensen en een schamele bevolking van vluchtelingen, ouderen en criminelen die achterblijven, met natuurlijk de toevoeging van de Duitse bezetters. Dat is de grimmige, duistere sfeer waarin het verhaal zich afspeelt. Een stad waarin niemand meer te vertrouwen is, maar wie staat daarin bovenaan, wie is het meest of het minste te vertrouwen? Dat is de belangrijkste vraag die hoofdpersoon Eddie Giral zichzelf moet stellen. misdaad samenkomen. Het gaat er niet om wie hij kan vertrouwen, Eddie weet dat hij niemand kan vertrouwen, maar hij moet sommigen meer wantrouwen dan anderen. De auteur zet de scène prachtig neer.

Rechtvaardigheid

Het is best bijzonder om te lezen hoe een man in zo’n bizarre en onwerkelijke situatie opkomt voor de slachtoffers van een laffe moord – zijn drang naar rechtvaardigheid is blijkbaar groter dan dat van de meeste mensen. Oorlogsveteraan Eddie heeft heel wat ellende gezien in zijn leven, maar is vastbesloten om de moordenaar van vier Poolse vluchtelingen op te sporen. Dat brengt hem naar Wermachtofficieren, de Gestapo, het verzet, corrupte politieagenten en een Amerikaanse journalist. Het brengt hem van geheim naar geheim, waarbij ook Eddie er niet ongeschonden vanaf komt. Want ook Eddies geheimen brengen hem soms in de problemen!

Ga direct naar De ongewenste doden op BOL.com.

Recensie over De ongewenste doden

Deze historische thriller brengt je van alles en nog wat: het is misdaadfictie, een spionagethriller, een moordmysterie en meer. Het bijzondere is dat het zich afspeelt in een bijzondere stad in een heel bijzondere tijd, waar weinig mensen zich een voorstellging van kunnen maken. Achter in het boek schrijft de auteur over zijn onderzoek, zodat je weet op welke historische feiten het verhaal gebaseerd is.

Titel: De ongewenste doden
Uitgever: Boekerij
Aantal pagina’s: 448