logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Een ongeluk zit in een klein hoekje


Sommige gezegden en uitdrukkingen zijn maar raar. Zoals een ‘ongeluk’ met je auto krijgen. Ja, natuurlijk is het niets meer dan pech dat je betrokken bent in een botsing of ongeval, en ik mag van harte hopen dat het in zo’n geval blijft bij alleen maar blikschade, zonder persoonlijk letsel. Toch zijn de meeste ongelukken te wijten aan fouten van bestuurders, en heb jij alleen de pech om op het verkeerde moment op de verkeerde plek te zijn. Echt ongeluk heb je als er een opspattend steentje op je ruit komt, of noot of tak die in de herfst uit de boom valt, waardoor jij een barst in voorruit oploopt. 

Niet mee blijven rondrijden

Bij een aantal schadegevallen kun je in principe zonder problemen blijven rondrijden. Een deukje in het portier of achterklep? Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Het ziet er soms zelfs wel stoer uit en kan je zelfs meer ruimte geven bij het parkeren. Ik weet wel dat mijn vrouw liever een ander plekje zoekt als ze anders naast een auto met een fikse deuk moet parkeren! Met schade aan je ruit is dat niet aan te raden. Die kun je beter zo snel mogelijk laten repareren, anders wordt het euvel alleen maar erger en moet je jouw autoruit vervangen!

Hoe lang kun je doorrijden met een barst in je ruit?

Dat is lastig te zeggen en hangt van veel facturen af. Een autoruit staat namelijk altijd onder spanning en wordt dan ook door veel factoren beïnvloedt. Zo’n schuin liggende autoruit staat bijvoorbeeld al onder druk door de zwaartekracht, maar ook verschillen tussen de binnen- en buitentemperatuur, de warmte in de auto en effecten van neerslag hebben hun effect op de barst in je voorruit. Soms kun je ze zelfs zien groeien, andere keren barsten ze ineens een stuk verder. Weerbarstige mankementen dat zijn het zeker. Het is dan ook zaak om zo snel mogelijk actie te ondernemen, een ruit repareren is nog altijd een stuk goedkoper dan een ruit vervangen.

Ervaren partij

Moet je toch een autoruit laten vervangen? Laat dat dan doen door een partij die daar ruime ervaring mee heeft. Veel auto’s beschikken tegenwoordig bijvoorbeeld over de nodige rijhulpsystemen, zoals dynamic cruise control, grootlichtassistentie, voetgangersdetectie, afstandsmeters en rijbaansignaleringen. Waar vroeger afstandscamera’s nog echt als camera in de bumper van je auto zaten verwerkt, bevinden de sensoren zich tegenwoordig vaak achter de autoruiten. Deze systemen moeten opnieuw worden afgesteld, voor ze weer goed functioneren. Dat is geen klusje om aan een onervaren monteur over te laten!

Geschreven door Gastblogger

Dit artikel is niet door ons gecontroleerd op juistheid van informatie. Ook zijn we niet verantwoordelijk voor de websites waar dit artikel naar linkt.
Lees onze disclaimer voor meer informatie.