logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Onderzoek: Ochtendmensen zijn het gelukkigst

Uit onderzoek dat Ipsos in opdracht van Campina uitvoerde, blijkt dat een kwart van de Nederlanders zichzelf beschouwt als een ochtendmens. Deze groep ervaart meer geluk en optimisme dan avondmensen. Het onderzoek onderzocht ook wat een ochtend succesvol maakt, waarbij de meerderheid van de respondenten aangaf dat een goede ochtend hun hele dag positiever maakt. Succesvolle ochtenden worden beïnvloed door factoren zoals een goed ontbijt, gebrek aan haast en een vast ritme. Stress werd geïdentificeerd als een negatieve factor, waarbij een derde van de Nederlanders aangaf veranderingen in hun ochtendroutine te willen aanbrengen.

Wat maakt ochtendmensen gezonder?

Ochtendmensen, die zichzelf als gelukkiger en gezonder beschouwen, hebben de neiging vaker te sporten en vaker te ontbijten dan niet-ochtendmensen. Ze zijn actief bezig in de ochtend met taken zoals huishoudelijke taken, sporten of sociaal contact. In tegenstelling hiermee ervaren avondmensen vaak een ochtendhumeur, zijn ze trager en moeten ze vaker haasten. Ze zijn minder positief over hun doordeweekse ochtenden en tonen vaker de wens om hun ochtendroutine te veranderen, inclusief vaker (gezond) ontbijten.

Verandering doet leven

Een aanzienlijk aantal respondenten, ruim een derde, geeft aan veranderingen in hun doordeweekse ochtend te willen aanbrengen. Dit streven omvat het creëren van meer tijd voor ontbijt, vaker en gezonder ontbijten, minder telefoongebruik, een ander slaapritme en eerder opstaan. Ondanks de wil om te veranderen, blijven ingesleten gewoontes zoals snoozen een obstakel bij het aanpassen van de ochtendroutine. Ongeveer de helft van de Nederlanders die een wekker gebruiken, geeft aan dat ze gemiddeld zeventien minuten snoozen.

Ingrediënten voor succesvolle ochtend

Een vermoeid gevoel, stress en slechte weersomstandigheden kunnen zorgen voor een slechte ochtend. Wat zorgt er nou voor dat je een ochtend als positief ervaart? Ingrediënten die voor de respondenten bijdragen aan een succesvolle ochtend zijn: een kop koffie (53%), een goed ontbijt (52%), geen haast hebben (48%), vast ritme (46%), geen stress hebben (34%), uitgerust gevoel (34%) en tijd voor jezelf, ontspanning en hobby’s (26%). Deze ingrediënten zorgen voor meer rust, structuur en een positieve stemming.

*Er zijn twee onderzoeken uitgevoerd die beide representatief zijn voor de Nederlandse bevolking op leeftijd (18-75 jaar), geslacht en regio. De totale steekproefomvang is voor beide onderzoeken n=1000.

Over Campina

Campina is een merk van FrieslandCampina, een van de grootste zuivelondernemingen ter wereld met een coöperatieve traditie van meer dan 150 jaar. Het merk verwerkt de melk van melkveebedrijven tot een groot assortiment aan zuivelproducten zoals yoghurt en kwark. Daarnaast produceert het merk plantaardige producten als haver- en sojadrink. Campina zet zich in voor een betere morgen, door te focussen op een goede ochtend met een goed en lekker ontbijt én te werken aan een betere toekomst voor de generatie van morgen.  

Geschreven door Dennis van Houts

Avatar for Dennis van HoutsDennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.