Game review: Oceanhorn 2, Nintendo Switch

Oceanhorn 2 is al weer een tijdje verkrijgbaar op de Nintendo Switch. Misschien ken je de game al wel, hij was namelijk al langer verkrijgbaar Apple Arcade, waar het een heel succesvolle game was. Oceanhorn 2 heeft Knights of the Lost Realm als titel meegekregen, maar is in feite een prequel, die plaatsvindt duizend jaar vóór de gebeurtenissen van de eerste game. Dat is een flinke sprong in de tijd!

Prachtige vormgeving

Eerlijk is eerlijk: Oceanhorn 2 is een prachtige game om te zien. Onze held loopt rond in een heldere en kleurrijke omgeving, die tot in de puntjes is uitgewerkt met fijne details. Je kunt bovendien ver weg kijken, wat best bijzonder is in adventuregames als deze. Opvallend is dat de stijl behoorlijk overeenkomt met de sfeer in de Zelda-games, maar ik zou het eerder zien als een eerbetoon of compliment dan een minachtend ‘steelwerk’.

Het verhaal van Oceanhorn 2

Knights of the Lost Realm, zoals Oceanhorn 2 ook genoemd wordt, is niet heel diepgaand of spannend. Onze held moet samenwerken met verschillende helden uit Gaia om drie emblemen terug te brengen naar hun oorspronkelijke locaties, zodat de hoofdstad van stroom wordt voorzien. Een leuke achtergrond, die nu eens niet waarschuwt voor de Ondergang van de Wereld of iets dergelijks. Het verhaal is bovendien een mooie kapstok voor de avonturen die je op het punt staat om uit te voeren. Daarvoor duik je verschillende kerkers en omgevingen in, waar je voorwerpen of power-ups kunt vinden. Tijdens je queestes vind kom je verschillende personages tegen die je helpen of hints geven – stuk voor stuk zijn het geloofwaardige dialogen en zijn ze prima ingesproken.

RPG

Oceanhorn 2 is een RPG in zijn puurste vorm. Je begint namelijk met jouw held, die enkel is voorzien van zijn vertrouwde zwaard. Deze karige uitrusting wordt al snel uitgebreid met een schild en het veelzijdige Caster-geweer, dat zowel dienst doet als afstandswapen en als bron van elementaire magie. Naarmate jouw personage zich verder ontwikkeld, ontgrendel je ook bommen en een hookshot, waarmee je puzzels kunt oplossen waarbij je alle elementen moet gebruiken om ze tot een goed einde te brengen. Het spreekt voor zich dat je soms in een puzzel terechtkomt die je dus nog niet kunt oplossen, omdat je de benodigde vaardigheden mist. De puzzels zijn soms best uitdagend, wat plezierig is in een vrolijk vormgegeven game als dit.

Vechten!

Een belangrijk deel van games als Oceanhorn 2 komt terug in de gevechten. Je komt heel wat tegenstanders tegen, maar echt uitdagend zijn de gevechten meestal niet. Beginnen met schieten, je vijanden dichtbij halen met je hookshot en vervolgens je zwaard en schild tevoorschijn halen voor de laatste strijd is een heel fijne techniek. De gevechten zijn voor een groot deel gebaseerd op vechten en ontwijken. De elementaire spreuken van het Caster-geweer zijn altijd beschikbaar en het bevriezen of verbranden van je vijanden is een geweldige manier om jezelf een voorsprong te geven. De baasgevechten zijn een ander verhaal: het kost de nodige hersenbrekens om de zwakke plek van je vijand te duiden, waarna je vol overgave kunt storten op het verslaan van je geduchte tegenstander.

Recensie over Oceanhorn 2: Knights of the Lost Realm

Fans van Zelda zullen smullen van een game als dit, maar je zou het ook kunnen zien als een geweldig alternatief voor de uitgebreide en soms ingewikkelde Nintendo-classic. Oceanhorn is schitterend vormgegeven en speelt op een heel fijne manier. Het is een echte dungeon-crawler-rpg waarin alle elementen op een mooie manier samenkomen. De bediening is prettig, de karakterontwikkeling op zijn plek.. alles klopt!

Info

Oceanhorn 2: Knights of the Lost Realm, Cornfox & Brothers
Nintendo Switch, rpg.