Boek recensie: Nurdius Maximus in Griekenland, Tim Collins

Rare lui, die Romeinen. Asterix en Obelix hadden het best wel bij het goede eind. Zeker als je Nurdius Maximus leert kennen, de slungelige puber die in de Romeinse tijd probeert het hoofd boven water te houden. Je leest zijn ervaringen en belevenissen in zijn dagboek, waar hij lustig in schrijft. Dit is inmiddels zijn zevende boek. Daarin gaat hij samen met zijn vader, moeder en zijn Griekse mentor naar Griekenland.

Thuisschool

Zoals de meeste rijke Romeinen krijgt ook Nurdius Maximus thuis les van een persoonlijke leraar. Lang houden ze het niet vol. Inmiddels heeft hij een nieuwe. Een Griek, Andron. Hij vertelt graag verhalen over het Oude Griekenland en doorspekt die verhalen met de mythen en sagen. zodat het net lijkt of de Griekse goden gewoon rondwandelen in Griekenland en de bossen vol zitten met mythische monsters. Nurdius slikt het allemaal voor zoete koek en gelooft dat het allemaal echt is. Weet hij veel!

Op reis

Dan moet zijn vader naar Griekenland om een handelsverdrag tot een goed einde te brengen. Samen met zijn moeder, mentor en Nurdius zitten ze wekenlang op een handelsschip, op weg naar het verre Griekenland. Daar komt Nurdius los van zijn vriendengroepje en leert hij hoe het is om als een echte Griek door het leven te gaan. Daarbij krijgt hij telkens opdrachtjes van Andron die hij mag uitvoeren, gebaseerd op de Werken van Hercules. Ondertussen ploetert zijn vader om alle contracte met de Griekse vertegenwoordigers rond te werken. Maar gaat alles wel zo eerlijk?

Ga direct naar Nurdius Maximus in Griekenland op BOL.com.

Recensie over Nurdius Maximus in Griekenland

Graphic novels als Leven van een Loser zijn ontzettend populair. De dagboeken van Nurdius Maximus nemen je mee de geschiedenis in. Daarin wordt het échte Romeinse leven gespiegeld met dat van andere culturen in die tijd, zoals in dit geval de Grieken. De illustraties zijn wat eenvoudig. In het begin van het boek fladdert het verhaal nog wat rond, eenmaal in Griekenland krijgt het voet aan de grond en is het een grappig en onderhoudend boek.

Nurdius Maximus in Griekenland,
Illustrator: Andrew Pinder
Uitgever: ploegsma, 160 pagina’s, hardcover.