Boek recensie: Nog lange niet, M.J. Arlidge

Acht jaar geleden wandelden vijf tieners op de South Downs toen ze werden ontvoerd. Ze werden een helse nacht lang fysiek en psychologisch mishandeld en gemarteld, voordat ze er in slaagden om bij hun ontvoerder weg te komen. Helaas kwam niet iedereen er levend uit. Nadat de groep was ontsnapt, vluchtte de ontvoerder, Daniel King, de nacht in. Er wordt aangenomen dat hij zelfmoord heeft gepleegd, maar er zijn geen overblijfselen ontdekt en zijn lichaam is nooit gevonden. Dat is de basis voor het spannende verhaal Nog Lange Niet, geschreven door M.J. Arlidge.

Eigen weg bewandeld

De ooit zo hechte vriendengroep is na deze traumatische ervaring uit elkaar gegaan. Ieder ging hun eigen weg, waarbij ze soms nog eens contact zoeken met elkaar. Zo’n ervaring schept toch een band! Terwijl sommigen het verleden prima achter zich hebben gelaten en een succesvolle carrière op te bouwen, hebben anderen nog altijd nachtmerries over Daniel King. Dan krijgt één van hen een telefoontje van een onbekend nummer. De de beller zegt met een afgemeten stem tegen Lanning dat hij nog een uur te leven heeft. Een dreigement, of steekt er meer achter? Lanning wordt als vermist opgegeven en later op brute wijze vermoord aangetroffen. Een ander lid van de groep heeft onlangs een boek uitgebracht, memoires van hun avonturen en een uitwerking van hun geschreven verslag van de nachtmerrie, waardoor Daniel King, de moord en de ontvoering weer in de schijnwerpers komen te staan voor de media en het publiek.

Mysteries

Verschillende vragen komen naar boven bij alle betrokkenen. Zijn de moord op Lanning en de publicatie van het boek toeval? Is de moord verbonden met het verleden? Zijn de andere overlevenden in gevaar? Zou Daniel King teruggekeerd zijn vanuit zijn graf? De afgelopen jaren zijn er sporadische waarnemingen geweest waaruit zou kunnen blijken dat hij nog leeft en vrij rondloopt. Misschien is hij eindelijk aan zijn wraaktoch begonnen. Of is het een fan van King, een copy-cat die zijn werk wil voltooien? Het is aan Helen Grace en de rest van haar team bij Southampton MIT (Major Incident Team) om de berekende, slimme, dodelijke en ongrijpbare moordenaar te vangen voordat ze opnieuw toeslaan.

Serie maar toch los

Het fijne van de reeks boeken met Helen Grace in de hoofdrol, is dat je ze prima losstaand kunt lezen. Natuurlijk heb je een nieuwe laag ter beschikking als je de eerdere titels uit de reeks van inmiddels negen boeken over deze rechercheur leest, maar je wordt niet zomaar in het diepe gegooid. Het onderzoek en de moord vormen namelijk de belangrijkste focus van het verhaal, waarnaast je genoeg informatie krijgt over Helen en het team. Helen is zelf ervaren, vastberaden en veerkrachtig. Ze heeft het gevaar al vaak in de ogen gekeken en is bereid haar eigen lichaam en haar eigen welzijn op het spel te zetten om de zaak op te lossen en de moordenaar te vangen. Ook de andere teamleden en betrokkenen hebben hun eigen achtergrond, die in dit boek benoemd en aangestipt worden.

Ga direct naar Nog lange niet op BOL.com.

Recensie over Nog lange niet

In Nog Lange Niet wordt je meegenomen naar de donkere zijde van de menselijke geest. Het verhaal wordt vanuit verschillende perspectieven verteld en bouwt op naar een aantal spannende momenten en een bijzonder spannende eindconfrontatie. Naast het onderzoek en de jacht op de moordenaar lees je ook fragmenten uit het geschreven boek, zodat je weet wat de tieners hebben doorgemaakt. Dat brengt wat extra inzicht in de psyche van King. De hoofdstukken zijn kort en vlot geschreven, waardoor je het makkelijk kunt oppakken om even te lezen… maar wegleggen zal moeilijk worden als je eenmaal begint!

Nog lange niet,
Uitgever: Boekerij, 400 pagina’s, paperback.
Vanaf: 18 jaar. ISBN: 9789022589540. Prijs: 20.99 euro.