Boek recensie: Niemand weet dat jij hier bent, Nicoletta Giampietro

Niemand weet dat jij hier bent speelt zich af in het hartje van de Tweede Wereldoorlog, in augustus 1942 om precies te zijn. De twaalfjarige Lorenzo Guerrini woont eigenlijk in Tripoli, maar logeert bij zijn opa en tante in Siena. Lorenzo’s vader vecht voor de Duitsers in Afrika, onder leiding van tankcommandant Rommel. Wanneer blijkt dat Lorenzo langer in Siena moet blijven, aangezien het elders niet veilig is, gaat hij op onderzoek uit in het enorme huis. Daar ontdekt hij een klein zolderkamertje. Tot zijn verrassing ontdekt hij nog een tweede sleutel, iets waar zelfs de huishoudhulp Cesarina niet van op de hoogte is.

Oorlog in Italië

Het unieke van Niemand weet dat jij hier bent, is dat het boek zich afspeelt in Italië: voor ons is juist Duitsland de Grote Vijand geweest,en vergeten daarbij voor het gemak dat Duitsland ook een aantal machtige bondgenoten had… waaronder het fascistische Italië. Zo lees je ook zonder schroom dat Lorenzo heilig in de oorlog gelooft – waar hij met zijn buurjongen Franco over praat. De Duce (Mussolini) wordt nagenoeg aanbeden, iedereen die kritiek op de man heeft wordt afgeschilderd als dom en naief. Lorenzo’s familie is echter behoorlijk kritisch op de hele oorlog en komen ook op voor de zwakkeren. Lorenzo’s tante Chiara wordt zelfs ontslagen omdat ze opkomt voor een Joods meisje – een daad die Lorenzo behoorlijk tegen de borst stuit. Hij staat achter de rassenwet! Tijdens slenteringen door de stad leert hij Daniele kennen, die prachtige tekeningen maakt in haar schetsboek. Hij houdt deze vriendschap echter voor zich – Daniele is namelijk Joods en een vriendschap mag eigenlijk niet ontstaan. Wanneer de Joden ook in Italië gedeporteerd worden, besluit Lorenzo voor zijn vriend op te komen en hem te verstoppen in het geheime zolderkamertje… niemand weet dat de jongen daar is. Hoe gaat Lorenzo voor hem zorgen? En hoe houdt Lorenzo voor zijn familie verborgen dat hij een Joodse jongen onderdak heeft verschaft? Een heftig psychologisch dilemma voor zowel Daniele als Lorenzo, die het beiden alles behalve makkelijk hebben in deze periode.

Recensie over Niemand weet dat jij hier bent

Een magisch realistisch boek, dat is bijna wat er hier ontstaat. Een indrukwekkend boek, zonder meer, daarbij je in de huid van een puber kruipt ten tijde van een oorlog, die alles wat hij heeft geleerd en ontdekt moet ontkrachten wanneer hij zelf een oordeel gaat vellen. De spanning is bijna te snijden in dit sfeervol omschreven boek. Schrijfster Nicoletta Giamietro heeft zelf een nauwe band met Siena – ze kent de stad goed, wat duidelijk te merken is aan de rijke omschrijvingen van de stad en diens tradities. Het boek is doorspekt met geschiedenisfeitjes en weetjes, die terloops naar voren komen. Zo leer je als Nederlandse lezer ook een heel andere kant van de oorlog kennen!

Niemand weet dat jij hier bent,
Uitgever: The House of Books, 400 pagina’s, paperback.
Vanaf: 16 jaar. ISBN: 9789044355840. Prijs: 22.99 euro.