Tips om meer te lezen in 2021: Nextory

Een nieuw jaar betekent voor velen een frisse start vol goede voornemens. We maken eindeloze lijstjes met dingen waar we onder andere meer van willen in het komende jaar; van gezonder eten, meer vrienden bezoeken, meer sporten tot meer lezen. Want iedereen wil het jaar goed beginnen, toch? Dat het moeilijk is om goede voornemens vol te houden, is een feit. Alle hulp is welkom. Nextory, de nieuwe stramingdienst met audioboeken en eBooks voor het hele gezin, geeft je 10 tips om ‘meer lezen’ in 2021 vol te houden.

Boeken in luistervorm

Wij bij CooleSuggesties zijn dol op lezen. Dat mag wel duidelijk zijn, met het fraaie aantal boekrecensies dat hier dagelijks verschijnt. Bram is een echte boekenverslinder en heeft zijn boeken uit voor je het weet, Rianne leest ’s avonds voor het slapengaan. Toch is het soms lastig om tijd te vinden om even rustig te zitten en te lezen. Het eten moet op tafel, het huishouden gedaan. Daarnaast zijn er obstaleks als ‘te dik’, ‘geen tijd’ of ‘een te ingewikkeld boek’. Het zijn excuses die worden gebruikt om het ‘niet lezen’ te rechtvaardigen.

Lezen als extraatje

Dankzij de komst van apps met lees- en luisterboeken heb je weinig meer te klagen. Dikke boeken wegen niet meer dan je smartphone als je ze als ebook leest. En een audioboek luisteren kan ook tijdens het koken of stofzuigen! En wat blijkt? Maar liefst een derde van de Nederlanders ‘leest’ meer sinds de introductie van luisterboeken. Daarbij worden ook dikkere boeken gelezen. Bijna drie op de tien gaat eerder voor een ‘ingewikkeld’ boek. Voor het eBook geldt: vier op de tien Nederlanders gaat vaker een boek te lijf dat zij anders ‘te dik’ of ‘te zwaar in gewicht’ zouden vinden. Persoonlijk ben ik geen fan van ebooks op een smartphone of tablet (liever een papieren variant, met een ereader als alternatief), maar ieder zijn ding.

En daarbij komt dat maar liefst een derde van de Nederlanders zich slimmer voelt na het lezen of luisteren van een boek. Reden te meer om van dat goede voornemen werk te maken, toch? Nextory geeft je graag wat tips om iedere dag wat pagina’s om te slaan.

10 tips

1. Is geen tijd je excuus? Zorg ervoor dat je dat boek binnen handbereik hebt en lees of luister tijdens het wachten, je wandeling, je workout of in de supermarkt. Het voordeel van een app met audio- en eBooks is dat je ze kunt ‘lezen’ waar en wanneer je maar wil.
  2. Maak lezen onderdeel van je dagelijkse routine en plan realistische leestijd in, al zijn het maar een paar bladzijden per dag. En lees 1 boek tegelijk, want multitasken is leuk, maar niet handig tijdens het lezen. Hierdoor kan je er niet helemaal in opgaan en verward raken door verschillende verhaallijnen.
  3. Maak je maandelijkse leesdoel concreet. Nextory is als de Runkeeper voor boeken en helpt graag je doelen te bereiken. Met hun ‘Book Challenge’ feature kan je gemakkelijk doelen stellen voor de hoeveelheid lees- en luisterminuten per maand. Kies het aantal boeken dat je in een bepaalde tijd wilt voltooien en Nextory doet de rest. De app herinnert je namelijk aan jouw eigen gestelde doelen via push notificaties.
  4. Juiste moment, juiste plek. Lees alleen wanneer je er energie voor hebt. Zes op de tien Nederlanders hebben voorkeur voor een dagdeel om te lezen of te luisteren, en voor de overgrote meerderheid is de avond bij uitstek het geschikte moment. Dit is dan ook het moment waarop men het meest energie en concentratie heeft om te lezen en/of te luisteren. Is dat voor jou ook zo? Plan je dag dan zo in, dat je in de avonden vrij houdt om te lezen.
  5. Combineer een luisterboek met andere activiteiten. Tijdens een wandeling, in de auto of in het openbaar vervoer. Dit zijn uitgelezen momenten om dat luisterboek van de spreekwoordelijk plank te pakken. Luisterboeken worden vaak geluisterd tijdens het uitvoeren van huishoudelijke klusjes, zoals koken, schoonmaken, de was, de afwas, strijken of stofzuigen.
  6. Kies jouw favoriete plekje. Thuis op de bank, in bed, in het park of op het strand. En ‘lees’ een luisterboek. Want met een koptelefoon op kan je heel gemakkelijk de buitenwereld van je afsluiten.
  7. Creëer de juiste setting: zet externe prikkels als radio en tv uit en ga compleet op in je boek. Het is goed voor je geest, je zintuigen en je geestelijke gezondheid om in het verhaal ‘te verdrinken’. Maak lezen leuk!
  8. Vraag vrienden voor aanbevelingen en lees de boeken die je aanspreken. Dankzij de feature ‘Reading Diary’ van Nextory krijg je ook nog eens inzicht in jouw favoriete genres en weet je voor de toekomst welke boeken het beste bij jou passen.
  9. Spreek met een vriend/vriendin af hetzelfde boek te lezen en plan een ‘koffiedate’ om het boek te bespreken. Zelfs een kleine ‘boekenclub’ zorgt voor de spreekwoordelijke stok achter de deur.
  10. Ben je gestart met een boek, maar vind je dat boek toch niet zo leuk als verwacht? Dwing jezelf niet deze te voltooien. Stop met lezen en begin opnieuw met een ander boek dat je wel aanspreekt.

Nextory: audio- en eBooks voor het hele gezin

Met Nextory kom je alvast een stap dichterbij je doel om meer te lezen. Nextory is een flexibel, maandelijkse streaming service dat onbeperkt toegang geeft tot duizenden nationale en internationale boeken in audio en geschreven vorm. Sinds 1 december hebben fervente Nederlandse lezers en luisteraars toegang tot een catalogus met meer dan 200.000 nationale en internationale kinderboeken, romans, kookboeken, zelfhulpboeken, fictie boeken, stripboeken en meer, zowel als audiobook als ebook. Geheel afgestemd op het Nederlandse publiek, vind je hier ook Nederlandse bekende titels zoals Pluk van de Petteflet van Annie M.G. Schmidt en Fiep Westendorp, Juf Braaksel van Carry Slee, Bonuskind van Saskia Noort en Confettiregen van Splinter Chabot.

Introductievoordeel voor de eerste leden

Benieuwd naar Nextory? De streaming service is nu voor 30 dagen gratis te proberen. Na 30 dagen wordt je abonnement automatisch omgezet in een betaald abonnement. Voor het Gold membership betaal je in dat geval in plaats van €11,99 slechts €9,99 totdat je je abonnement stopzet. Voor een gezinsbundel betaal je €14,99 (2 gebruikers), €19,99 (3 gebruikers) of €23,99 per maand (4 gebruikers). Aanmelden kan via www.nextory.nl.

Recensie over Nextory

Nextory is een nieuwe speler op de Nederlandse markt en maakt meteen een goede zet door een ruim aanbod op de markt te zetten met gerenommeerde en actuele boeken. De kwaliteit van de geluidsopnames is dik in orde, hoewel ik met Scholastic 1 wel een schel ondertoontje en af en toe een klein kraakje hoorde – maar dat hoeft niet direct aan Nextory te liggen. Het grappige is dat het aanbod bestaat uit zowel luisterboeken als ebooks, waardoor het aanbod bizar groot is. Denk bijvoorbeeld aan een groot aanbod aan kookboeken, waar je even de meest interessante recepten uit kunt proberen. Dat scheelt je een aardige kast vol boeken… en het aanschaffen van kookboeken waar je in de regel een handvol recepten uit gebruikt! De app is intuïtief en makkelijk in gebruik, met bladwijzerfuncties en een goede zoekfunctie. Een klein nadeel vind ik dat er geen hoofdstukindeling gehanteerd wordt. Afwisselend een boek op papier lezen en luisteren wordt zo lastig.

Nextory luisterboeken en ebooks, Nextory
Meer weten?
Prijs: 11.99 euro.