Game review: Neverwinter Nights, Enhanced Edition, PS4

Neverwinter Nights heeft al een lange en rijke geschiedenis. Het is een game op basis van Wizards of the Coast, die vooral bekend zijn vanwege het bordspel Dungeons and Dragons en de mateloos populaire Magic: the Gathering. Elementen uit beide spellen komen nadrukkelijk terug in hun games. De Enhanced Edition van Neverwinter Nights zorgde dan ook voor een enthousiaste reactie mijnerzijds: vroeger heb ik het veel gespeeld. Enigszins teleurgesteld moest ik dan ook concluderen dat Neverwinter Nights: Enhanced Edition qua graphics weinig indrukwekkend is. Het ziet eruit als een PS2- game die door een ‘Make 1080P / 60FPS’ machine is getrokken. Je kunt er niet omheen – het spel ziet er gedateerd uit. Laat je echter niet afschrikken door de hoekige graphics en schokkerige beelden, want het is en blijft een geweldig spel!

RPG all the way

In Neverwinter Nights ga je de strijd aan met het kwaad. Dat doe je in een handige mix van turn-based, actie pauzerende tactieken en realtime actie. De bediening van het spel is overigens net zo gedateerd als de graphics, van geknipte chatdialoogvensters, tussenfilmpjes die slordig over de gebruikersinterface zijn geplaatst en meer blokkige vensters. Als je nu voorbij de gedateerde gevel van Neverwinter Nights: Enhanced Edition kunt komen, wordt er snel een uitstekende RPG ontdekt. Neverwinter Nights geeft spelers de opdracht om een ​​held samen te stellen uit een breed scala aan parameters voor klasse, ras, vaardigheid en statistiek. Met deze held moet je een viertal mystieke wezens terugkrijgen die nodig zijn om een ​​remedie voor de Wailing Death te creëren, een schijnbaar niet te stoppen plaag die de stad Neverwinter teistert en zijn burgers dwingt om achter slot en grendel te leven. Neverwinter Nights is tot het uiterste volgepropt met allerlei queeste-lijnen, side-quests en metgezellen om mee te nemen op je grote avontuur. Evenzo is het verhaal van Neverwinter Nights ook groots geschreven, met een geweldig niveau van vrijheid waarmee je de loop van het verhaal kunt veranderen.

Enhanced Edition

Laten we één ding duidelijk maken – Neverwinter Nights: Enhanced Edition is gigantisch en kan gemakkelijk de meest uitgebreide RPG zijn die momenteel op de PS4 beschikbaar is. Het achtervoegsel ‘Enhanced Edition’ wijst niet alleen op de grafische verbeteringen (hoe minimaal ook), maar vooral op de hoeveelheid aan extra DLC- en uitbreidingsinhoud die deze versie van de game heeft – het bevat alle officiële uitbreidingen die tot nu toe zijn vrijgegeven en een enorme reeks op maat gemaakte, officieel gesanctioneerde extra avonturen (‘modules’ genoemd) die door Bioware zelf zijn ondertekend .

Dan is er de multiplayer-kant van dingen.

In tegenstelling tot de vorige klassieke poorten van Baldur’s Gate en Icewind Dale, biedt Neverwinter Nights: Enhanced Edition volledige ondersteuning voor online co-op voor meerdere spelers in de hele game, inclusief alle uitbreidingen en extra modules. Daardoor is Neverwinter Nights momenteel de grootste grootste coöperatieve PS4 RPG is. Jammer genoeg heb je in vergelijking met de Nintendo Switch en de Xbox One-versies van de game, de beschikking over een beperkter aantal multiplayerfuncties. Zo is crossplay met pc-, Nintendo Switch- en Xbox-versies van Neverwinter Nights niet mogelijk, enkel voor PS4-gamers. Veel opmerkelijker is echter dat de Persistent Worlds-scenario’s volledig afwezig zijn op PS4, wat echt jammer is.

Ga direct naar Neverwinter Nights, Enhanced Edition, PS4 op BOL.com.

Recensie over Neverwinter Nights – Enhanced Edition

Als je het door de enorm gedateerde graphics kunt kijken, zul je genieten van Neverwinter Nights: Enhanced Edition. Eenmaal voorbij de introducties, slaagt Neverwinter Nights erin een geweldig verhaal neer te zetten, compleet met speurtochten en charismatische metgezellen, die al je aandacht trekt en boeit tot de laatste minuut… als je die al tegenkomt.

Info

Neverwinter Nights, Enhanced Edition, Mindscape
PS4, Role Playing Game.