Alle boeken van de Neehoorn

Ik ben dol op woordgrapjes en woordspelingen. Mensen in mijn omgeving zijn daar niet altijd even blij mee, maar daar doe je niks aan. Ik smul dan ook van boeken die de taalregels op een creatieve manier gebruiken, zoals ze bij de Neehoorn doen. Hulde daarvoor dan ook aan de vertaler, Jaap Robben, die de woordgrapjes uit het Duits naar het Nederlands heeft omgezet. Ik ben bijna geneigd om ook de Duitse boeken erbij te pakken, om te zien welke grappen het niet hebben gehaald… en of hij misschien een paar extra heeft toegevoegd. Maar goed: dit is onze mening over de boeken van de NEEhoorn!

De grootste grap zit hem natuurlijk al in het feit dat zo’n superschattige baby-eenhoorn mega-chagrijnig is en overal tegenaanschopt wat op zijn pad komt. Dat een groot deel van het boek op rijm is, past perfect bij de magische eenhoorns, maar zodra onze NEEhoorn de kans krijgt, stapt schrijver Marc-Uwe Kling meteen van het dichten af en vertelt hij op een normale stem verder. Leuke grapjes, maar het gaat verder dan dat.

De NEEhoorn

De NEEhoorn

Dit eerste boek is onze kennismaking met de NEEhoorn, het puberige eenhoorntje dat overal NEE op zegt en ergens zin in heeft. Hoewel hij op een gegeven moment toch toegeeft en afzwakt naar ‘het zal wel’ en ‘prima’. Het lijkt er ook op dat puberale schepsels elkaar opzoeken en aantrekken, want al snel wordt de NEEhoorn bevriend met de Oost-Indisch dove Watbeer, de Kus-m’n-kont-hond (die nergens van houdt) en de verwende Welles-prinses. Zodra die vier met elkaar gaan praten, wordt het een gesprek waar Jochem Meijer zich vast fantastisch op kan uitleven.

Maar het brengt ons ook op de humor, die op zoveel fronten te vinden is. Soms een beetje te ver over de hoofden van kinderen (ja kleutertjes, nu leren jullie hoe eenhoorns geboren worden!) maar alles wordt weer goedgemaakt als ze dingen horen die ze zelf niet mogen zeggen. Of is het een opening om nieuwe dingen te leren? Hoewel er genoeg ouders zullen zijn die niet blij zijn met het voorlezen van een dergelijk boek, zullen kinderen smullen van de mopperige eenhoorn, de Welles-prinses en vooral de kus-m’n-konthond zal echt favoriet zijn.

Uitgever: Uitgeverij VOLT, 48 pagina’s, Hardcover.
ISBN: 9789021422954. Prijs: 15.99 euro.

Ga direct naar De NEEhoorn op BOL.com.

De NEEhoorn en De Slangzaam

De NEEhoorn en De Slangzaam

in De NEEhoorn en de Slangzaam zijn onze drie vrienden nog altijd bij elkaar. Op een gegeven moment krijgt de NEEhoorn ruzie met de Welles-prinses. Kus-m’n-kont-hond probeert de ruzie te sussen, maar maakt het alleen maar erger. Daarop neemt de NEEhoorn de benen en gaat hij op ontdekkingstoht. Tijdens die wandeling van de NEEhoorn komt hij de Slangzaam tegen, een slang die nergens zin in heeft en overal wel een weerwoord op weet. De ontmoeting duurt wat lang en je vraagt je ook al een tijdje af of alles wel goed gaat, zeker wanneer de Slangzaam zich langzaam om de NEEhoorn wikkelt… Uiteindelijk komt alles goed, waarschijnlijk had-ie daar ook geen zin in. Met zo’n lui iemand kun je dus ook niks mee beginnen, maar als de NEEhoorn uiteindelijk een plannetje heeft om te doen, heeft de Slangzaam geen zin. Of misschien toch wel?

Waar het eerste deel van de NEEhoorn eigenlijk grotendeels op rijm was, is dat in dit deel bijna niet meer het geval. En dat is jammer, want als voorlezer is lezen in rijm – of op een bepaald ritme – eigenlijk wel heel erg fijn. Het gaat in dit deel wat meer om conflicten en passief gedrag, wat het tempo en de energie van het boek niet bepaald ten goede komt. Ik vond het eerste deel dan ook een fijnere vibe hebben, een fijner ritme en vooral verrassender dan De NEEhoorn en de Slangzaam.

Uitgever: Volt, 48 pagina’s, Hardcover.
ISBN: 9789021463636. Prijs: 15.99 euro.

Ga direct naar De NEEhoorn en De Slangzaam op BOL.com.