logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Nederlandse Nationale Week Zonder Vlees-campagne krijgt Europees vervolg

De Nationale Week Zonder Vlees, het succesvolle initiatief dat Nederland al vijf jaar inspireert minder vlees te eten, wordt vanaf 2023 Europees uitgebreid. De uitbreiding van het Nederlandse initiatief naar het buitenland is mogelijk dankzij het Europese subsidieprogramma ‘Horizon Action Grant’. Het eerste land dat aan de beurt is in deze uitbreiding is België, in oktober 2023. Na België zullen andere Europese landen volgen.

Week Zonder Vlees in Europa

Dankzij de ‘Horizon Action Grant’ van het ‘Horizon Europe funding programme’ kan de campagne vanaf 2023 worden uitgerold in verschillende Europese landen, met als doel om ook inwoners van andere Europese landen te laten zien hoe lekker en gemakkelijk een dagje minder vlees eten is. Hiermee draagt de campagne bij aan de klimaatdoelstellingen voor 2030 en aan een duurzaam, gezond en toekomstbestendig dieet. In 2023 zal de campagne als eerste plaatsvinden in België. Elk daaropvolgend jaar t/m 2026 zal er een additioneel Europees land worden toegevoegd.

“Toen ik in 2018 de Nederlandse Week Zonder Vlees campagne voor het eerst tot leven zag komen, was dat een droom die uitkwam. Miljoenen Nederlanders werden geïnspireerd om minder vlees te eten. Geweldig! Maar klimaatimpact stopt niet bij de landsgrenzen en daarom is het tijd geworden voor een volgende stap. Stel je eens voor wat onze gezamenlijke impact is als er niet alleen in Nederland, maar ook in de landen om ons heen structureel minder vlees wordt gegeten? Met deze Europese uitrol kunnen we echt een groot verschil maken. Een onvoorstelbaar mooi vervolg op wat 5 jaar geleden aan mijn keukentafel begon!”

Isabel Boerdam, initiatiefnemer

Impactvolle campagne in Nederland

In Nederland vond dit jaar de vijfde editie van deze impactvolle duurzaamheidscampagne plaats. De campagne is in Nederland zeer succesvol. Eén op de vijf Nederlanders deed in maart mee aan de campagneweek, die werd gesteund door een recordaantal van 80 partners uit de voedingsindustrie. Ook in de verkoopcijfers was de impact van de campagne te zien. De verkopen in volume van vleesvervangers steeg tijdens de week met 108,5% vergeleken met een gemiddelde week in dat jaar. Terwijl de vleesverkoop in volume tijdens de week 8,4% lager lag. Dit jaar kreeg de campagne in Nederland voor het eerst de toevoeging ‘& Zuivel’, om ook de impact van zuivel op ons klimaat duidelijk te maken en deelnemers te inspireren niet alleen vaker vegetarisch maar ook vaker plantaardig te laten eten. Deze toevoeging is in Nederland blijvend, maar zal geen onderdeel zijn van de internationale campagne. Kijk voor meer informatie over de campagne en de stichting op weekzondervlees.nl.

Geschreven door Rianne

Rianne, moeder van twee pubers, part-time werkzaam als SEO-specialist bij een webdesignbureau en ontzettend actief op CooleSuggesties.nl! Ze houdt van gezellige dingen doen met het gezin, uitstapjes ondernemen, lezen, een goede latte en van films kijken.