logo-liggend-wit-donkerblauw-kleinMenu

Nederlandse Gen Z’ers en Millennials kiezen vaker voor een avond thuis

Steeds meer jongvolwassenen, zoals Gen Z’ers en millennials, kiezen ervoor om sociale momenten zonder alcohol te beleven. Uit onderzoek van fritz-kola* blijkt dat deze generaties liever thuis genieten dan een avond in het café doorbrengen. Alcohol speelt daarbij een steeds minder prominente rol. Wat vinden ze dan wél belangrijk? Smaak (95%) en betaalbaarheid (38,8%) blijken doorslaggevende factoren te zijn bij het kiezen van een drankje.

Gezelligheid zonder kater

Bijna de helft van de Nederlanders (48,5%) geeft aan net zo veel plezier te hebben tijdens sociale gelegenheden zonder alcohol. Het idee dat alcohol nodig is om het gezellig te maken, lijkt steeds meer verleden tijd. Zo kiest een groot deel van de Nederlanders regelmatig (27,6%) of soms (32,3%) voor een alcoholvrij alternatief. Deze keuze is vaak praktisch: denk aan het zijn van de BOB of de volgende dag fris willen opstaan. Sociale druk speelt hierbij een minder grote rol, en caféïnehoudende drankjes zijn een populair alternatief.

Thuis boven uitgaan

De voorkeur voor een avond thuis wint terrein: 48,3% van de Nederlanders kiest voor een gezellige avond thuis met vrienden of familie, tegenover 21,5% die liever uitgaat. Onder de thuisblijvers zegt 54,1% zich net zo goed te vermaken zonder alcohol. De verschuiving naar huiselijke gezelligheid sluit aan bij de opkomst van alcoholvrije consumpties.

Energieboost blijft belangrijk

Hoewel alcohol minder populair wordt, blijft de behoefte aan een energieboost bestaan, vooral tijdens sociale momenten. Maar liefst 70% van de ondervraagden geeft aan soms tot altijd extra energie nodig te hebben. Koffie is hierbij de favoriet (40,8%), gevolgd door energiedranken (20,9%) en frisdranken met caféïne, zoals fritz-kola (13,7%). Met ongeveer evenveel caféïne als een kop koffie is fritz-kola een verfrissend alternatief voor de avonduren.

Smaak staat centraal

“Bij fritz-kola zien we een duidelijke trend: bewust drinken wordt steeds meer de norm, maar er is nog veel te winnen in hoe alcoholvrije alternatieven worden gepresenteerd,” zegt Florian Weins, Managing Director van fritz-kola. “Het gaat er niet om wat je vermijdt, maar om wat je bewust kiest. Wij willen de keuze zijn voor mensen bij wie smaak en ervaring vooropstaan. Ons doel is een cultuur te ondersteunen waarin bewust drinken vanzelfsprekend is en smaak altijd centraal staat.”

Met deze verschuiving in voorkeuren lijkt de focus op bewust kiezen en smaak een blijvende trend te worden in Nederland.

Op zoek naar coole items voor in de keuken?

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.