logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Nederlander is zuinig maar stuurt niet zomaar ‘n tikkie

Het alom bekende vooroordeel is nu definitief bevestigd: Nederlanders letten op de centen. Dat blijkt uit het Waarom-duur-doen onderzoek van Simyo. 9 van de 10 Nederlanders is op z’n minst een tikkeltje zuinig en een net zo groot aantal haalt plezier uit het besparen van geld. Opvallend is de impact van de huidige prijsstijgingen: maar liefst 91% is iets of veel meer op zijn uitgavenpatroon gaan letten. Echt gierig zijn we gelukkig ook weer niet te noemen, want we keuren massaal tikkies af voor etentjes thuis (87%) of voor de drankjes na een eerste date (67%). Het landelijke onderzoek is de eerste van een jaarlijkse monitor van de provider naar de Nederlandse waarom-duur-doen-mentaliteit.

Gat in de hand van Gen-Z’er lijkt mee te vallen

We schamen ons zeker niet voor onze zuinigheid: maar liefst 91% is in enige mate trots op de manier waarop zij met hun geld omgaan en slechts 23% vindt het belangrijk om dure spullen te hebben. Sparen doen we bovendien graag, 72% vindt dit erg belangrijk en 25% een beetje. Overigens geldt: hoe jonger de persoon, hoe belangrijker sparen wordt gevonden. Dat staat dus haaks op het cliché van de Gen-Z’ers en millennials die niet met geld kunnen omgaan. Onze spaarzaamheid kent echter ook z’n grenzen, want van alle ondervraagden is maar 4% zeker bereid om genoegen te nemen met minder kwaliteit van producten in ruil voor een lagere prijs.

Sterk gestegen prijzen laten hun sporen na

Opvallend is het effect van de huidige prijsstijgingen op ons uitgavenpatroon. Bijna alle ondervraagden (91%) zijn er in meer of mindere mate op gaan letten. Gevraagd naar welke dingen duur zijn, worden vooral dagelijkse boodschappen (91%), gas, water en licht (86%) en benzine (85%) genoemd. Meer dan de helft (56%) heeft door de huidige prijsstijgingen enige behoefte aan tips over geld besparen.

Bespaartips: zet je abonnementen eens op een rij

Bespaarexpert Renée Lamboo (bekend als PorteRenee) is blij met de resultaten met het onderzoek: “Dat geld een steeds belangrijker onderwerp wordt, merkten wij natuurlijk al. Besparen is de laatste jaren uit het verdomhoekje gekomen en nu iets waar mensen meer open met elkaar over praten. Uit het onderzoek van Simyo blijkt ook dat mensen zich er niet meer voor schamen. Dat vind ik een positieve ontwikkeling. Slim met je geld omgaan is toch iets om trots op te zijn.” Ze ziet dat er ook nu nog gelukkig genoeg mogelijkheden zijn om op uitgaven te besparen. “Uit onderzoek van het Nibud blijkt dat we steeds meer abonnementen hebben. Zet ze eens voor jezelf op een rij. Veel mensen zullen schrikken van de lengte van die lijst. Abonnementen zijn tegenwoordig veel makkelijker opzegbaar dan voorheen. Zeg op wat onnodig is en sluit over of combineer wat goedkoper kan. “Er valt zoveel geld te besparen wanneer je hier even induikt.”

Top 10 besparen

Besparen doen we op allerlei manieren. Zo heeft bijvoorbeeld 86% op zijn minst een beetje moeite met betalen voor water in de horeca. Ook de mobiele telefoon is voor velen een bewuste keuze. Zo wil 87% bijvoorbeeld niet per se het nieuwste model smartphone. Simyo vroeg aan Nederlanders op welke uitgaven zij het eerste zouden besparen en ook daar blijken abonnementen populaire bezuinigingen, naast uitjes en elektronica. De hele top 10:

  • Abonnementen voor krant, magazines, etc.
  • Uit eten gaan
  • Andere uitjes
  • Online diensten (bv. Netflix, Spotify, HBO Max)
  • Vakantie
  • Abonnement voor sportclub/sportschool
  • Winkelen
  • Elektronica (bv. laptop, PC, gameconsole, smartwatch, etc.)
  • Verwarming en elektriciteit
  • Dagelijkse boodschappen

Tikkies zijn zeker niet altijd oké

Goed, Nederlanders zijn dus zuinig. Maar het alom bekende beeld van de gierige Nederlander die altijd voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten blijkt gelukkig overtrokken. Zo wil bijna niemand echt afdoen aan kwaliteit van producten in ruil voor een lagere prijs (4%). Ook trakteren lijken we normaal te vinden, want de overgrote meerderheid vindt het niet oké om een betaalverzoek te sturen na een etentje thuis (87%), na een lift met de auto (72%) of na een eerste date (67%).

Geschreven door Rianne

Rianne, moeder van twee pubers, part-time werkzaam als SEO-specialist bij een webdesignbureau en ontzettend actief op CooleSuggesties.nl! Ze houdt van gezellige dingen doen met het gezin, uitstapjes ondernemen, lezen, een goede latte en van films kijken.