Het boek Na de winter is een aangrijpende roman over twee wereldvreemde mensen

na de winter cover
na de winter cover

Na de winter is een bizarre roman over twee zonderlinge mensen, die beiden uit Zuid-Amerika afkomstig zijn. Claudio, een Cubaan, woont en werkt in New York. Hij leidt het leven van een kluizenaar, en houdt zich vast aan zijn dagelijke routines en gebruiken. Hij lijkt een kille persoon te zijn, die om niemand iets geeft behalve hemzelf. Niemand is goed genoeg, want iedereen doet de dingen anders dan hij ze zou doen. Desondanks lukt het Claudio een vriendin aan de haak te slaan. Hij noemt Ruth ‘zijn temba’, zijn ouwetje. Ze is een stuk ouder dan Claudio, en is financieel onafhankelijk. Hun relatie is gebaseerd op minachting en macht, maar met wederzijds welbevinden is dat natuurlijk prima.

Aan de andere kant lees je de ervaringen over Cecilia, een meisje dat uit Mexico komt. Ze krijgt de kans om te studeren in Parijs, en grijpt die met beide handen aan. Ook zij is een tikje vreemd. Ze geeft niets om mode of kleding, en is gefascineerd door kerkhoven. Tot haar grote geluk lukt het haar om een appartement te vinden dat grenst aan een begraafplaats: ze voelt zich direct thuis. Ze kan echter niet wennen aan het drukke sociale bestaan in deze wereldstad, en trekt zich ook terug in haar eigen leventje.

Wanneer Claudio een bezoek brengt aan Parijs ontmoeten de twee elkaar. De twee levens komen met elkaar in aanraking en raken in elkaar verstrengeld. Claudio moet zijn egoïstische gevoelens zelfs opzij zetten om plaats te maken voor een vleug verliefdheid! Ook Cecilia is onder de indruk van Claudio, maar wanneer ze hem bezoekt in New York blijkt hij nog steeds een relatie te onderhouden met Ruth. Een zware tegenvaller! Cecilia trekt haar conclusies en laat Claudio in de steek – iets dat hij maar moeilijk kan verwerken. Claudio raakt in een depressie en verwaarloost zichzelf.

Na de winter is een aangrijpend boek, waar je wel even in moet komen. Het vertelt de levens van Claudio en Cecilia op een heel indringende wijze – de auteur weet net genoeg informatie te geven om je een beeld te vormen van de omgeving en de situatie waarin de twee leven. Verder ligt er veel nadruk op de gevoelens en emoties van de twee, die echt in een achtbaan zitten. Een omschrijving van cultuurshocks, zou je kunnen zeggen, maar de lading is veel dieper dan dat. Het loont echt om verder te lezen dan de eerste paar hoofdstukken: in de tweede helft van het boek komt het verhaal goed op stoom en zul je niet meer kunnen ophouden met lezen.

Na de winter, Guadalupe Nettel
Signatuur, 224 pagina’s, hardcover.
Prijs: 18,95 euro. ISBN: 9789056725457