Boek recensie: Museum escape, James Hamer-Morton

Van de schrijver van de Wexell Escape Room kit komt een nieuw spannend boek: Museum Escape. In tegenstelling tot zijn voorganger lees je dit avontuur in een standaard boekformaat, wat het een stukje vertrouwder doet overkomen. Het grappige is, dat Museum Escape het vervolg is op het eerste Escape Room-boek van James Hamer-Morton, waarbij je als de journalist Adam Peterszoon moet zien te ontsnappen uit de kluwen van de Wexell Corporation, dat inmiddels jouw werkgever is.

Introductie en uitleg

Een stukje achtergrondinformatie is dus wel op zijn plek, en dat is precies wat je krijgt in het eerste hoofdstuk van Museum Escape. Je leest wat er allemaal is gebeurd in de eerdere twee escape rooms over de Wexell Corporation, maar je leest ook hoe je dit boek moet gebruiken. Want laten we eerlijk zijn: een escape room uit een boek is toch anders dan een escape room spelen vanuit een doos of op locatie! Er komt meer leeswerk bij kijken, de puzzels moet je soms overnemen op een ander vel… en dat is lastig. Gelukkig krijg je bij ieder hoofdstuk hints, die je in verschillende niveaus kunt lezen. Zo kun je het jezelf toch nog wat makkelijker of moeilijker maken!

Beeldverhaal

Door het boek heen maak je een reis door de tijd, dankzij de inrichting van het museum. Ieder hoofdstuk is prachtig vormgegeven, de grafisch ontwerpers van dit boek hebben echt alles op alles gezet om er een visueel spektakel van te maken. Daardoor is de tekst soms een beetje lastiger leesbaar (die is namelijk regelmatig op een bedrukte achtergrond geprint), maar in de regel is de leesbaarheid geen probleem. Met plaatjes, foto’s en aanwijzingen wordt je door het boek geleid, waarbij je al lezend puzzels tegenkomt die je moet ontcijferen. Zoek, ontcijfer en vind, voor je de pagina omslaat. Dan weet je of je goed zat of niet!

Ga direct naar Museum Escape op BOL.com.

Recensie over Museum Escape

Een escape room in boekvorm: het werkt best goed, vooral dankzij de sfeer en stijl die middels de vormgeving wordt neergezet. Er kleven eigenlijk maar twee nadelen aan. Ten eerste kost het lezen van het verhaal best veel tijd. Ben je niet zo’n snelle lezer, dan zullen daar kostbare minuten aan verloren gaan. Aan de andere kant heb je geen controlepunten voor het oplossen van de puzzel. Heb je hem goed? Dan is dat mooi. Heb je hem fout? Dan is er eigenlijk ook niets aan de hand… je kunt gewoon verder, ook al heb je wat minpunten gescoord.

Titel: Museum Escape
Uitgever: Uitgeverij Mus
Aantal pagina’s: 224