Spel recensie: Muse, 999 games

muse 999 gamesMuse is één van de spellen van 999 games die in 2018 zijn genomineerd voor Speelgoed van het Jaar. Het is een creatief partyspel dat je goed laat kijken, denken en spreken. Of nou ja – spreken… kies je woorden met zorg, je hebt er namelijk niet zo veel ter beschikking in dit kunstige spel!

De bedoeling van Muse

In het spel Muse heb je 86 kaarten met fantastische tekeningen er op. En dan bedoel ik ook echt fantastische tekeningen. Lekker fantasierijk en ontzettend gedetailleerd. Het is in Muse jouw taak om zo’n tekening te omschrijven voor je teamgenoten. Daarbij krijg je een tekening aangereikt van je tegenpartij, die er in totaal zes van in handen heeft. Om het je moeilijk te maken, krijg je ook twee inspiratiekaartjes met een opdracht. Omschrijf bijvoorbeeld een tekening met een dierengeluid, gebruik een non-fictief gereedschap, insect of plant om de tekening te omschrijven. En dat maakt het hem nu zo knap lastig. Het is namelijk een gok op twee vlakken: ten eerste moeten je teamgenoten maar net weten wat je bedoelt met je woord of geluid. Ze moeten het kennen, begrijpen, doordenken over eventuele dubbele betekenissen… en bovendien moet je het geluk hebben dat ze de juiste tekening weten te kiezen. Nadat je de tekening namelijk hebt omschreven, komen alle zes de tekeningen op tafel. En wat als je een plant hebt genoemd die op zich wel iets met jouw tekening te maken heeft, maar veel sterker van toepassing is op een andere tekening in de rij? Tja… dan heb je een uitdaging!

Omschrijven en inschatten

Het doel van Muse is dus niet alleen om heel erg goed te kijken naar tekeningen, maar ook om de koppeling te leggen tussen voorwerpen en hun betekenissen. Bovendien: met hun mogelijke betekenissen. Aan wat voor sterke drank doet de tekening in je hand je bijvoorbeeld denken? Hoe zou het er ruiken? Allemaal elementen die je verder laten denken dan je neus lang is. Gelukkig mag je overigens wel je inspiratie-opdracht kenbaar maken aan je teamgenoten. Het team dat als eerste vijf kaarten heeft geraden, wint. Bij drie keer fout ben je af. Simpel, niet?

Muse met twee spelers

Je kunt dit partyspel spelen met best grote groepen, tot 12 personen. Maar ook voor twee spelers is er een leuke spelvariant, waarbij je om beurten een tekening van de stapel pakt, samen met twee inspiratiekaarten. Omschrijf de tekening, pak vijf kaarten extra van de stapel en schud ze. Leg ze vervolgens op tafel en laat de ander raden. In dit geval wordt de score gezamenlijk opgeteld: lukt het jullie om 5 kaarten goed te raden, voor je er 3 fout hebt geraden?

Ga direct naar Muse op BOL.com.

Recensie over Muse

Muse is een heel erg leuk spel, en is bovendien ook nog eens heel erg eenvoudig om uit te leggen. Daarmee kun je het ook met nieuwe spelers snel gaan spelen, wat het spel ten goede komt. Het is prachtig uitgewerkt, met goudkleurige elementen op de doos en handleiding en schitterend uitgewerkte illustraties op de kaarten. Er zit ook een mooi tempo in het spel, hoewel je team voor team moet afspelen is het voor de rest ook vermakelijk om te zien en mee te leven.

, 999 games
Genre: partyspel, Tijdsduur: 30 minuten.
Voor 2-6 spelers. Leeftijd: vanaf 10 jaar. Prijs: 19.99 euro.