Film recensie: Mr. Robot, seizoen 4

Sommige series laten je niet zo makkelijk los. De unieke blik waarmee Mr. Robot de wereld bekijkt en aan ons toont, zorgt ervoor dat je toch wel op een andere manier naar je omgeving laat kijken. De serie heeft je meegenomen naar het altijd hectische New York, waar de regisseurs en filmmakers een wonderlijke mix hebben gemaakt van de werkelijkheid en de digitale wereld. Daarbij zorgen de sfeervolle beelden voor een extra impact.

Groei

De serie is ook ontzettend gegroeid in de laatste seizoenen – zelfs zo erg, dat ik het jammer vind dat dit het laatste seizoen is. Ik moest namelijk toch echt wel in de serie groeien. De eerste afleveringen waren namelijk een beetje verwarrend, je werd telkens op het verkeerde been gezet. Dat voelt niet zo goed, je voelt je op een gegeven moment een beetje belazerd. Ik wel, in ieder geval. Toch is het de moeite om door te zetten. Naarmate de serie vordert en je verder in de groep fsociety kruipt, krijgt de serie meer body en meer thriller-achtige elementen.

Technologie aan de macht

De drijvende kracht is nog altijd de technische overmacht die sommige bedrijven op ons hebben. Het is bizar om te zien en te ervaren dat bepaalde mensen zó veel weten over de maatschappij uit cijfers, maar dat ze ook heel specifiek kunnen handelen aan de hand van die verzamelde informatie. Dat is juist wat Mr. Robot probeert open te breken in deze serie, waarbij de strijd met de kwaadaardige E Corp en de overheid nog altijd de boventoon voert.

Ontknopingen

Dit laatste seizoen van Mr. Robot staat echter bol van de ontboezemingen en ontknopingen. Er zijn nog al wat losse eindjes onstaan in de verhaallijnen, die stuk voor stuk aan een ander draadje vastgeknoopt worden. Hierbij wordt soms dankbaar gebruik gemaakt van het ‘foppen’ uit de eerste serie. Oh, dacht je dit? Neee…. in werkelijkheid gebeurde er DIT! Die ontknopingen zijn soms heel voorspelbaar, maar vaak ook verrassend en soms een tikje bizar. De vraag blijft echter nog altijd: wie is de boosdoener en de bad guy? Steekt de wereld wel zo slecht in elkaar als Elliot denkt?

Ga direct naar Mr. Robot, seizoen 4 op BOL.com.

Recensie over Mr. Robot, seizoen 4

Dit slotseizoen is een afsluiter zoals het hoort. Alle verhaallijnen worden netjes afgesloten, met een paar bijzondere ontboezemingen en onthullingen. Het verhaal dendert rustig voort, laat zien dat er goed over is nagedacht en zet je regelmatig op het verkeerde been. De wereld is immers niet zo zwart-wit, zelfs niet voor een paranoide genie als Elliot!

Titel: Mr. Robot Seizoen 4
Uitgever: Universal Pictures
Tijdsduur: 600 minuten