Gadget review: Motorola One Zoom

De Motorola One Zoom is een middenklasse smartphone met een geweldige camera, en hoewel het geen topklasse smartphone is, levert Motorola met de One Zoom een zeer aantrekkelijk pakket. Er is een groot scherm, een Stock Android als systeem, een vingerafdrukscanner onder het display en niet te vergeten die vier camera’s aan de achterkant.

Daarmee heeft Motorola zich in een unieke positie geplaatst. Het is niet de meest krachtige telefoon of de meest slanke, zeker niet voor dit bedrag, maar je krijgt wel één van de beste camera telefoons. Dat maakt hem juist weer aantrekkelijk. Het is een mooi totaalpakket, wordt bovendien geleverd met 128GB opslag, een siliconen beschermhoes en een TurboPower-oplader. De 4GB werkgeheugen en de Snapdragon 675 zijn wat minder. De telefoon is dan vooral geschikt voor wanneer je geen goudstaaf wil neerleggen voor een topmodel smartphone, maar toch kekke foto’s wil schieten en wil genieten van een fijn beeldscherm.

Ontwerp en beeldscherm

De Motorola One Zoom heeft een degelijk ontwerp. Hij is bovendien wat zwaar. Desondanks zien we een paar vlaggenschipkenmerken, waar je toch weer blij van wordt. ZO is er een glazen achterkant met een matte afwerking en een geborsteld metaaleffect. Midden boven in de achterkant van de telefoon zie je de enorme camera-uitstulping met vier lenzen en een oplichtend Motorola-insigne. Die had wel een stuk subtieler mogen zijn – met name het logo trekt echt de aandacht! Aan de andere kant zie je een groot 6,4-inch AMOLED-scherm, compleet met een vingerafdrukscanner onder het display. De resolutie van het scherm is 1080 x 2340 pixels, met een beeldverhouding van 19,5:9. Het scherm is mooi helder, waardoor het goed te zien is in helder daglicht. AMOLED staat al garant voor extreme kijkhoeken. Aan de onderkant is er een USB-C-poort en een hoofdtelefoonaansluiting, rechts vind je alle knoppen en aan de bovenkant bevinden zich een monoluidspreker en een simkaartsleuf.

Accuduur

In de specificaties zie je dat deze een vermogen heeft van 4000mAh. Dat klinkt flink, maar hij moet dan ook een fors scherm voorzien van energie. Dat lukt hem echter prima. Na een dag redelijk intensief gebruik blijft er nog ca. 30% aan energie over, met het beeldscherm ingesteld op ongeveer 50% helderheid. In de doos vind je een 15W snellader, die je smartphone volledig kan opladen in anderhalf uur. Een nette prestatie.

Camera

Aan de hand van de productnaam kun je al gissen dat de camera een belangrijke rol speelt bij dit toestel. Je krijgt dan ook de beschikking over een prettige 3x optische zoom, zodat je jouw onderwerpen dichterbij kunt halen zonder kwaliteitsverlies in beeld. De primaire camera is een groothoekcamera met 48MP en een maximaal diafragma van f/1.7, voor het scherpstellen wordt fasedetectie gebruikt. Daarnaast prijkt een telezoomcamera met 8MP en een maximaal diafragma van f/2.4 aperture. Beide lenzen gebruiken optische beeldstabilisatie, waardoor kleine bewegingen onderschept worden. De ultragroothoekcamera heeft een bereikvan 13mm, maakt foto’s op 16MP en heeft en maximaal diafragma van f/2.2. De vierde camera is een dieptesensor met een resolutie van 5MP.

De resultaten van de foto’s zijn erg goed, zeker als je kijkt naar de prijs. De Motorola One Zoom doet veel in de automatische stand, waarbij details netjes in beeld worden gebracht en kleuren meestal waarheidsgetrouw blijken, zonder dat de kleuren te fel worden. Het dynamisch bereik is netjes: schaduwen en lichte vlekken worden goed in beeld gebracht. Let wel dat de foto’s met de groothoeklens gemaakt zijn, wat last hebben van tonvervorming, zoals het hoort bij zo’n extreme groothoek. Het is dan ook helemaal niet hinderlijk, zeker niet als je zorgt dat er geen personen aan de rand van je foto staan. De selfiecamera van de Motorola One Zoom bestaat uit een 25MP camera met een f/2.0 lens. De

Extra fotografeermodi

De Motorola One Zoom gebruikt een aantal extra functies om je foto’s nog aantrekkelijker te maken. Zo kun je gebruik maken van een (kunstmatig) scherptediepte-effect, dat dankzij de 5MP dieptesensor best goed onder controle wordt gehouden. De foto’s worden bovendien in RAW opgeslagen als je dat wilt, zodat je er tijdens het bewerken nog alle kanten mee op kunt. Dat is bovendien prettig voor de nachtmodus, die in werking treed als de camera ontdekt dat er te weinig licht is. De foto’s zijn heel netjes, maar enkel mogelijk met de primaire camera. Filmen kan tot maximaal 4K met 30fps. Bij het filmen kun je gebruik maken van de beeldstabilisatie, wat erg prettig is. De frontcamera stelt op alles scherp, en kan dus niet werken met een sfeervolle scherptediepte.

Het besturingssysteem

De Motorola One Zoom draait niet op Android One, de versie van Android die software-updates gedurende twee jaar en beveiligingsupdates gedurende drie jaar garandeert, maar laat dat je niet afschrikken. Deze Android versie is nog altijd heel erg kaal en basic. De aanpassingen die Motorola toepast zijn netjes geclusterd in de instellingen, in de vorm van Moto Actions en Moto Display.
Moto Actions zijn een reeks gebaren en bewegingen die exclusief zijn voor Motorola-telefoons, zodat je snelle toegang hebt tot bepaalde functies. Zo kun je de camera starten met een polsbeweging, of zwiepen om de ​​zaklamp te starten, de telefoon omdraaien om niet storen te activeren, of de modus met één hand starten met een diagonale veegbeweging. Je kunt iedere handeling zelf uitschakelen, mocht je dat willen.
Moto Display is een functie dat het display regelt en jouw interactiemogelijkheden met het vergrendelscherm. Veeg rechtstreeks vanuit een app-melding om de genoemde app te activeren en tegelijkertijd je telefoon te ontgrendelen, of krijg een voorbeeld van een melding door erop te tikken.

Ga direct naar Motorola One Zoom op BOL.com.

Recensie over Motorola One Zoom

De Motorola One Zoom is uniek in zijn soort. Het is een stoere zet om een meer dan goede camera te verpakken in een middenklasse smartphone. Dat levert een mooi plaatje op, zeker voor wanneer je niet zo veel waarde hecht aan bijvoorbeeld gaming of zware apps. De accu doet goed dienst, het beeldscherm is erg prettig en de camera is in deze klasse fenomenaal (met nadruk op: in deze klasse). Het besturingssysteem had Android One kunnen zijn, maar Motorola heeft zich netjes ingehouden met extra functies, toeters en bellen.

Motorola One Zoom, Motorola
Meer weten?
Prijs: 399 euro.