Gadget review: Motorola Moto G52

De Motorola Moto G52 is één van de nieuwste modellen van de middenklasse smartphones van Motorola. Dankzij het grote scherm en de connectiviteit heeft het geweldige vooruitzichten, maar komen ze allemaal goed uit de verf?

Vormgeving

De Motorola Moto G52 valt eigenlijk weinig op: je krijgt hem zelfs al geleverd ín een siliconen hoesje. Dat verhult het kunststof achterkantje natuurlijk heel goed, maar dankzij de metalen shine heeft het toestel toch iets chics. De siliconen hoes heeft een afgeronde achterkant en een rechte voorkant, wat voor iedereen eigenlijk wel een fijne grip oplevert. Het siliconen is wel een magneet voor vingerafdrukken, houd daar vast rekening mee. Aan de onderkant vind je een USB-C oplaadpoort en een 3,5mm koptelefoonaansluiting, zowel boven als onder vind je een speakertje met bovenin ook een microfoon. Rechts vind je de volumeknoppen en de aan/uitknop met de vingerafdruksensor daarin verwerkt. Het kleurrijke OLED scherm heeft een diameter van 6,6 inch. Het scherm heeft een verversingssnelheid van 90Hz en een resolutie van 2400 x 1080 pixels.

Specificaties

De Motorola Moto G52 draait op een Qualcomm Snapdragon 680-processor en beschikt over 4GB RAM en 128GB opslag. Dat zijn prima specificaties, hoewel een aantal directe concurrenten beschikken over meer intern werkgeheugen, wat de flexibiliteit om meerdere apps te openen groter maakt. Het zwakker punt van de Moto G52 zit hem in de grafische verwerking: die is alles behalve goed. Voor games is hij niet geschikt, tenzij je de meest eenvoudige games wil spelen. De grafische prestaties merk je overigens ook als je bijvoorbeeld apps opent: de soepele animaties, die er juist heel kek en cool uit moeten zien, haperen en doen afbreuk aan de hele ervaring. De apps openen niet merkbaar trager, de weergave hapert simpelweg. Net zoals je bij het fotograferen ook geen soepele ervaring voorgeschoteld krijgt. De Moto G52 is dan ook vooral geschikt voor de volwassen ‘basic’ smartphonegebruiker, die gebeld wil kunnen worden, mail wil controleren en podcasts of muziek wil luisteren. En ja, ik denk dat daar zeker wel een doelgroep voor is.

Degelijk

Die doelgroep zal dan ook verheugd zijn om te merken dat de Motorola G52 IP52 is afgedicht tegen stof en water. Die extra laag veiligheid zorgt voor een onbezorgd gebruik en bestand tegen waterspatten en het nodige stof. De ingebouwde NFC-chip maakt het leven ook weer wat makkelijker, omdat je zo gebruik kunt maken van Google Pay. Daarnaast beschikt het toestel over Wifi 5 en Bluetooth 5, maar niet over 5G mobiel netwerk. En dat laatste is natuurlijk wel jammer, hoewel 4G voor de gemiddelde gebruiker ook voldoende is. De G52 beschikt over twee simkaartslots, waardoor je ook een microSD geheugenkaart kunt gebruiken om de opslagcapaciteit te vergroten.

Camera

De Motorola Moto G52 prijkt op de doos met een imposante camera van 50 megapixel, maar gewijst ook meteen dat megapixels lang niet altijd zeggen. Sterker nog: naast de zwakke grafische prestaties van deze smartphone is de camera de grootste zwakte van de smartphone. In omgevingen met meer dan genoeg licht komt alles nog aardig op zijn pootjes terecht, maar in omgevingen met matig licht (zoals de schemer of een sfeervol verlichte kamer) volstaan de foto’s niet naar de moderne maatstaven. Naast de 50 megapixel hoofdcamera beschikt het model ook over een groothoeklens en een macrolens, maar ook hier is die laatste echt een gimmick en geen serieuze camera (maar dat is bijna bij alle macrolenzen het geval, ook bij de duurdere smartphones). De camera beschikt niet over een beeldstabilisator. Video-opnames zijn alleen mogelijk in Full HD met een maximum van 30 frames per seconde.

Recensie over Motorola Moto G52

Zoek je een degelijke smartphone voor alledaagse dingen als mail, een routeplanner, de reisplanner en dat soort ‘zakelijke’ apps? Dan is de Motorola Moto G52 misschien de telefoon die je zoekt. Vooral dankzij de afdichting tegen stof en spatwater heb je best een net model in handen, maar dan moet je wel onthouden dat gamen niet echt een optie is, dat je geen 5G hebt en een matige camera. Wel krijg je een gedegen accuduur, nette prestaties voor het openen en gebruiken van apps en Android 12 uit de doos. Dat is ook wel tof.

Motorola Moto G52
Adviesprijs: 250 euro.

Op zoek naar coole gadgets?