Game review: Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin, Nintendo Switch

De eerste Monster Hunter Stories game combineerde de spannende wereld van Monster Hunter met het verzamelen van Pokémon, van het ontdekken van nieuwe monsters en het in kaart brengen van die bizarre wereld. De game presenteerde Monster Hunter als turn-based RPG met monsters in de hoofdrol. Hoe gaaf is dat? En waar de eerste Monster Hunter Stories voor de 3DS was ontwikkeld, komt het vervolg Monster Hunter Stories 2 uit op de Nintendo Switch – waardoor je hem ook op het grote scherm kunt zien. Dat biedt nieuwe mogelijkheden!

Wings of Ruin

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin had niemand echt zien aankomen. En aangezien de 3DS versie van het eerste spel niet echt een succes was, is dit voor veel spelers dé test… werkt Monster Hunter als turn-based JRPG? Wat ons betreft is het antwoord zeker ja. Monster Hunter Stories 2 presenteert een echt boeiende JRPG met een prachtige kunststijl, genuanceerde en diepe mechanica en een diep verhaal die je meer vertelt over de wereld van Monster Hunter. Het spel is niet perfect, maar is zeker een aanrader van zowel Monster Hunter-fans als fervent RPG-ers.

Monsters opvoeden

In dit spel ga je monsters vangen, trainen en er mee vechten tegen andere monsters. Monster Hunter Stories 2 biedt je tegelijk een diepere kijk op de wereld van de serie. Het verhaal is een direct vervolg op het origineel, waarbij je het kleinkind van de vorige hoofdrolspeler volgt. Het is aan jou om het natuurlijke ecologische evenwicht over de hele wereld te herstellen. Daarvoor krijg je een ei in handen, waaruit uiteindelijk een zwartvleugelige vliegende Rathalos komt – volgens de overlevering de legendarische Wings of Ruin.

Op pad

Zoals je gewend bent bij dit soort games, ontmoet je heel wat mensen die je dingen vertellen, leren en die je een handje helpen. Het is jouw taak om de baby Rathalos veilig te houden en de oorzaak van de ongeregeldheden over de hele wereld te onderzoeken. En dat is best een klus! Hoewel het verhaal best een belangrijke rol innemen, speelt het verhaal in Wings of Ruin zich toch grotendeels op de achtergrond af. Jij krijgt genoeg context om je een doel voor ogen te geven, maar het gaat toch echt om de actie en het ontdekken. En hoewel het spel doorspekt is met knipogen en verwijzingen naar de Monster Hunter games, zul je als nieuwkomer niet overweldigd worden door dat alles. Briljant uitgevoerd en bedacht!

Knokken maar

De gevechten in Monster Hunder Stories 2 zijn gelaagd, ingewikkeld en eerlijk gezegd behoorlijk complex. In gevechten nemen jij en je team aan monsters het op tegen vijanden in turn-based gevechten. Al de aanvallen van jou en je monster, of het nu speciale vaardigheden of op wapens gebaseerde bewegingen zijn, kunnen op ‘kracht’, ’technisch’ of op ‘snelheid’ gebaseerde aanvallen zijn (waarbij kracht wint van technisch, technisch wint van snelheid en snelheid van kracht). Elk monster geeft de voorkeur aan bepaalde soorten aanvallen, en de speler wordt aangemoedigd om hun patronen te leren – een Jaggi leunt bijvoorbeeld op snelheid (wat betekent dat je technische aanvallen moet gebruiken om het te verslaan), terwijl een Arzuros van het Krachttype is (wat betekent dat je Snelheid moet gebruiken). Daarbij moet je niet alleen slim omgaan met je monsters, maar ook met het type wapen dat je gebruikt!

Vinden en verbeteren

Tijdens je gevechten neem je stukjes van de monsters mee, waarmee je nieuwe wapens en uitrusting voor jezelf kunt maken. Zo wordt je telkens weer wat beter en krachtiger. Dan is er nog de hele Pokemon-achtige flow in het spel – je kunt her en der monsterholen vinden, waarin het monsternest met eieren ligt. Je kunt een van die eieren meenemen om een ​​monster uit te broeden en het groot te brengen… en het monster te gebruiken in je gevechten. Maar welk monster je krijgt? Dat weet je pas als je het hebt uitgebroed. Het blijft spannend!

Ga direct naar Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin op BOL.com.

Recensie over Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin

Monster Hunter Stories 2 is een onderhoudende en spannende game, die veel verschillende elementen met elkaar combineert. Het meest interessante – zeker voor Monster Hunter-fans – is het unieke kijkje in de wereld van Monster Hunter. Ook voor fans van RPG’s is dit spel smullen. Het ziet er gelikt uit – en als je rond de laadtijden kunt kijken is het een feest om te spelen.

Info

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin
Uitgever: Capcom