Game review: Monster Hunter: Rise, Nintendo Switch

Het lijkt wel een trend: gedegen rpg’s waar je jezelf helemaal in kunt verliezen. Zo heb je jarenlang radiostilte rondom het genre, zo komt de ene game na de andere uit… tenminste: zo voelt het, na Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning te hebben gespeeld! Een andere game die onlangs verscheen is er eentje uit een gedegen en beruchte franchise: Monster Hunter: Rise, die speciaal is uitgekomen op de Nintendo Switch. Een enorme en uitgebreide game, die je zou kunnen vergelijken met Monster Hunter: World!

Jagen maar

Zoals de meeste games van de Monster Hunter-franchise gaat het hier ook om jagen, snijden, bouwen en herhalen. Toch heeft de game wat meer voor je in petto. Buiten het feit dat het simpelweg gigantisch uitgebreid is. Zo kun je kiezen uit maar liefst 14 verschillende soorten wapens, die je tot in de puntjes kunt aanpassen naar je eigen smaak (of om ze gewoon meer power mee te geven). Ieder wapen brengt een unieke vechtstijl met zich mee, met sterke en zwakke punten, maar ook met een unieke stijl en methodiek. Je zou kunnen zeggen dat je met je wapenkeuze eigenlijk van karakter verandert! Hoe je moet vechten met iedere variant, wordt netjes aan je uitgelegd.

Monsters

In totaal zijn er 30 verschillende monsters waar je op kunt jagen… maar er worden nog altijd nieuwe schepsels ‘ontdekt’ en losgelaten in de wereld. Zo zijn er vuurspuwende spinnen, waterhagedissen, enorme beren en nog veel meer. Elk monster is in feite een soort eindbaas van een level. Ieder heeft zijn eigen aanvallen, sterke en zwakke punten… en is bijzonder lastig te verslaan. Leuk detail in deze game is dat je een monster kunt voorzien van een guit, waardoor je er op kunt rijden en de krachtige aanvallen kunt gebruiken om andere monsters aan te vallen. Dat maakt iedere strijd weer uniek en flexibel. Je kunt blijven ontdekken! Ieder monster levert bovendien unieke materialen op, die je kunt gebruiken in het vervaardigen van unieke wapens of harnassen.

Uitgebreide thuisbasis

Monster Hunter: Rise draait allemaal om het pittoreske Kamura Village, dat is gevuld met heel veel personages die je stuk voor stuk verder helpen met het spel. Van de norse ouderling Fugen tot Yomogi de Chef, elk personage brengt kleur in het spel en vertelt over de geschiedenis van Kamura. Ook hier is alles tot in de puntjes verzorgd en uitgewerkt, zodat je je echt in een unieke wereld waant. Zorg dat je in tiptop conditie bent voor je het dorp verlaat en een nieuwe missie gaat uitvoeren. Eet om je gezondheid en uithoudingsvermogen te verbeteren, repareer je wapens of gebruik de voorwerpen om nieuwe te maken. Aan de andere kant kan het dorp wat imposant en indrukwekkend overkomen – je zou er zelfs in kunnen verdwalen, zo groot is het!

Ga direct naar Monster Hunter – Rise op BOL.com.

Recensie over Monster Hunter – Rise

Nieuwe manieren van vechten, indrukwekkende monsters en een prachtige setting maken van Monster Hunter Rise een nieuw hoogtepunt voor de franchise. De nieuwe manieren om je door het spel te bewegen (zoals Wirebug en je Palamute) en zorgvuldig doordachte monsters zorgen ervoor dat het spel een nieuwe impuls heeft gekregen en interessant aanvoelt voor als je de serie al kent. Het spel biedt een vrij uitgebreide solo-experience, maar ook een multiplayer-ervaring voor vier spelers, waarbij je kunt kiezen uit verschillende soorten missies. Een geweldige rpg game voor de Nintendo Switch.

Info

Monster Hunter – Rise
Uitgever: Nintendo