Spel recensie: Monopoly voor slechte verliezers, Hasbro

Verliezen is stom – we weten allemaal hoe het voelt. En de een kan er wat beter tegen dan de ander. Ondanks dat blijft het een vervelende ervaring. Bij sommige spellen kun je al vrij snel aanvoelen wanneer het gedaan is met de pret. Monopoly is zo’n spel. Wij speelden vroeger eens per jaar Monopoly – met kerstmis – maar het leidde altijd tot gedoe en conflicten. Misschien omdat één van mijn zussen steevast bank wilde zijn (anders deed ze niet mee) en om een of andere manier nooit om geld verlegen zat. En omdat er behoorlijk slinks werd gespeeld. Echt voor de winst – een mooie kerstgedachte, Scrooge had echt zijn gelijken gevonden aan onze eetkamertafel met kerst! Gelukkig is er nu een wat vreedzamere variant, waar je meer kant hebt om je recht te behalen. Monopoly voor slechte verliezers gooit het namelijk over een iets andere boeg.

Verliezen is macht krijgen

Deze hilarische variant van het klassieke Monopoly-spel beloont verliezers. Je verdient geld door de dingen te doen die je normaal juist wilt voorkomen: naar de gevangenis gaan, huur betalen of failliet gaan. Bij alles wat misgaat, krijg je namelijk een Slechte Verliezermunt. En heb je vier van die munten, dan mag je in de huid kruipen van Mr. Monopoly. Een enorm standbeeld als speelfiguur, waarbij alle regels juist omgekeerd zijn. Kom je op de straat van een van je tegenspelers? Dan moeten ze jou betalen! Belasting betalen? Welnee. Belasting ontvangen! Naar de gevangenis? Ik dacht niet niet. Je stuurt gewoon iemand anders! En kom je op het vakje waar een van je tegenspelers staat, dan mag je een van hun bezittingen overnemen. Hoe gaaf is dat? Heel erg tof, tot het moment dat een van je tegenspelers vier Slechte Verliezermunten heeft verzameld en Mr. Monopoly van je overneemt. Dan zijn de rollen weer omgekeerd.

Korte variant van Monopoly

Vergeleken met het normale Monopoly is Monopoly voor Slechte Verliezers een stuk korter. Waar je bij de normale versie doorgaat tot alle medespelers failliet zijn (of eentje failliet, of tot het moment dat iedereen al zijn geld door de kamer gooit met een rood gezicht), is Monopoly voor Slechte Verliezers afgelopen als alle straten zijn verkocht. En dat kan zo zijn. Je moet namelijk een straat kopen als je erop beland, anders wordt de straat geveild aan je medespelers. Bij ons duurde een potje toch nog anderhalf uur omdat er maar niemand op Hofstraat kwam, maar in principe staat er 45 minuten voor een potje. Dat is nog eens lekker!

Mooie uitvoering

Hasbro heeft geen mogelijkheid onbenut gelaten om te werkena an de vormgeving van dit spel. De metalen figuurtjes zien er geweldig uit hoewel de T-Rex behoorlijk wankel op zijn pootjes staat (geen wonder dat die zijn uitgestorven), maar het bord, de Algemeen Fondskaarten en de Kanskaarten zien er stijlvol en strak ontworpen uit. Ook de Mr. Monopoly is een geweldige toevoeging aan het spel. De nieuwe regels van Monopoly voor Slechte Verliezers zijn even wennen. Vooral de manieren waarop je aan de bijzondere munten komt zijn wel dingetjes om tijdens het spelen in de gaten te houden. Iedere speler krijgt daarom een spiekbriefje met daarop de momenten waarop je zo’n muntje krijgt en de voordelen die je hebt als je Mr. Monopoly bent geworden.

Ga direct naar Monopoly voor slechte verliezers op BOL.com.

Recensie over Monopoly voor slechte verliezers

Deze variant van Monopoly is een leuke aanpassing op het klassieke bordspel, zeker voor jongere spelers. Er zit meer druk achter het kopen van straten, je kunt huizen bouwen voor je het weet en geld uitgeven is leuk, omdat je dan een Slechte Verliezermunt krijgt. Dat maakt het spel een stuk evenwichtiger en eerlijker. Omdat geld en bezittingen blijven schuiven, kan het lot je in de laatste rondes een heel andere kant op sturen. Wij kwamen meestal wel in de buurt van elkaar uit, met af en toe een uitschieter voor iemand naar boven. Er blijft maar één winnaar, maar echte verliezers zul je niet snel hebben.

, Hasbro
Genre: bordspel, Tijdsduur: 45 minuten.
Voor 2-6 spelers. Leeftijd: vanaf 8 jaar. Prijs: 27.99 euro.