Boek recensie: Moderne Etiquette, Beatrijs Ritsema

Etiquette is maar een lastig iets. Ik zelf vind het altijd wel mooi. De deur openhouden voor je meisje, netjes ‘dankjewel’ en ‘alsjeblieft’ zeggen… het zijn kleine dingen, die het leven weer een stukje vrolijker en aardiger maken. Maar het gaat natuurlijk veel verder dan dat. Want wat doe je als je een cadeautje krijgt waar je helemaal niet op zit te wachten? Of als je iemand eigenlijk de huid wil volschelden, omdat die iets oerstoms heeft gedaan? Ook daar komt etiquette om de hoek kijken. Moderne etiquette gaat een stap verder dan de beschaafde koninklijke regeltjes en normen, maar laat zien hoe je juist in het dagelijks leven kunt omgaan met verschillede situaties.

Vraag en antwoord

Het boek gebruikt voor de verschillende situaties een grappige manier: middels vraag- en antwoordstructuren worden de problemen aan de kaak gesteld en netjes uitgelegd aan de hand van de geschetste situatie. Het leuke daarvan is, dat je een soort ‘ingezonden brieven’-rubriek krijgt, maar dan over het hele boek. Een stukje leedvermaak en kijken-bij-de-buren is altijd leuk en nodigt uit tot doorlezen en doorbladeren. De antwoorden op de vragen zijn netjes geformuleerd en duiken verder in op de situatie. De stukjes zouden letterlijk in een glossy magazine terecht kunnen!

Rubrieken

Een boek van ruim 370 pagina’s vraagt natuurlijk wel om een vorm van structuur. Voor in het boek vind je een aantal situatieschetsen, waarin zich etiquetteproblemen kunnen ontstaan. In Moderne Etiquette vind je bijvoorbeeld: De kunst van de conversatie (met beleefdheid, privé en zakelijk gescheiden, geldkwesties, uiterlijkheden en – heel fijn – taalergernissen. Het hoofdstuk Beleefdheid in tijden van sociale media is natuurlijk ontzettend actueel en past perfect in het rijtje Moderne Etiquette. Hoe ga je om met frustraties en ergernissen op Facebook, Instagram en TikTok? Vervolgens ga je verder met hoofdstukken over het geven en krijgen van cadeaus, omgangssituaties met je schoonouders en de grenzen tussen liefde en vriendschap. Tot slot draait het zesde hoofdstuk over de levensloop: kinderen krijgen, bruiloften en overlijden… wat is gepast, en wat is absoluut not-done?

Ga direct naar Moderne Etiquette op BOL.com.

Recensie over Moderne Etiquette

Veel mensen hebben baat bij een boek als dit. Je ziet overal om je heen dat mensen moeite hebben met goed en vooral beschaafd communiceren met elkaar. De thema’s zijn duidelijk en praktisch. Toch had ik ook graag een index teruggezien in het boek. Soms kom je namelijk in een bepaalde situatie en wil je even weten ‘hoe het hoort’. Achter in vind je wel een index, maar die is weer heel algemeen. Té algemeen, naar mijn bescheiden mening. Ondanks dit gemis verdient dit boek alle lof!

Moderne Etiquette,
Uitgever: J.M. Meulenhoff, 384 pagina’s, hardcover.
Vanaf: 18 jaar. ISBN: 9789029093613. Prijs: 24.99 euro.