Boek recensie: De Minister, Hans Faber

De Minister… dat gaat over Jan de Reuver, een jonge politicus die er vol voor gaat. Hij duikt overal in, zelfs al moet hij bemiddelen in een landelijk conflict. Zo raakt hij in gesprek met Meat is Murder, die een varkensstal bezetten. Kort daarna wordt de stal ontruimd en de activisten opgepakt, wat De Reuver de nodige pluspunten oplevert in de media. Aan de andere kant speelt er meer in deze kwestie. Wanneer journalist Vince van Zandt lucht krijgt van de handelswijze van deze activistengroep, bijt hij zit er vol overgave in vast. Helemaal wanneer een jonge activiste door geweld om het leven komt.

Flashbacks en meerdere verhaallijnen

Hans Faber gebruikt een paar slimme technieken om je aan het boek geluisterd te laten. Enerzijds maakt hij gebruik van een flashback, van een mysterieuze doos op zolder die een vrouw als kind op zolder aantrof. De doos is lang vergeten, maar duikt opeens weer op. Wat zou er in zitten? Daarnaast speelt de media-gekke minister een belangrijke rol in het verhaal, die er alles aan doet om in een goed daglicht te komen. En natuurlijk de gravende journalist Van Zandt, de hoofdpersoon van de boeken van Hans Faber, die de waarheid boven water probeert te halen. Zo krijg je telkens puzzelstukjes in handen, die opeens op hun plek beginnen te vallen. De ene verhaallijn is wat voorspelbaarder dan de ander, maar het uiteindelijke plot zit best slim in elkaar.

Ga direct naar De Minister op BOL.com.

Recensie over De Minister

Hans Fabers journalistieke achtergrond komt duidelijk naar voren in het personage van Van Zandt. Er is ruim aandacht voor het onderzoek en de aanpak van de verschillende vraagstukken. Een scheut realisme wordt toegepast door het omschrijven van de verschillende politieke spelletjes, van corruptie tot gelobby. Het is een heel gekonkel daar in de wandelgangen, dat is duidelijk! Het is een spannend verhaal, waar je even in moet komen. Voor het eerste stuk komt de mysterieuze doos goed van pas om je genoeg motivatie te geven om door te lezen. De zinnen zijn wat staccato, wat niet altijd prettig leest en afdoet aan de sfeer van het boek.

Titel: De Minister
Uitgever: The House of Books
Aantal pagina’s: 378