Boek recensie: Mind games, Leona Deakin

In het boek Mind games maak je kennis met Dr. Augusta Bloom. Ze is psycholoog en privédetective. Samen met Marcus Jameson is ze vijf jaar geleden een adviesbureau begonnen. En nu komt Jameson met een verzoek. Zijn zus Claire vangt regelmatig Jane op als haar moeder Lana wordt uitgezonden naar het buitenland. Lana heeft onder andere in Afgahnistan gevochten en heeft het sindsdien erg moeilijk, ze lijdt aan PTSS. Maar nu heeft Jane de hulp van Jameson ingeroepen, want haar moeder is al een week niet thuis gekomen.

De verjaardagskaart

Bloom is eerst wat afhoudend, aangezien Lana bij het leger zit, zal het leger uiteindelijk een onderzoek in gaan stellen. Maar dan verteld Jane over de vreemde dingen die ze ontdekt heeft. Door een online oproep van Jane is ze erachter gekomen dat er nog vier mensen op dezelfde manier zijn verdwenen. Het gemeenschappelijke aan de verdwijningen allemaal op de verjaardagen van de betreffende personen hebben plaatsgevonden. Daarnaast hebben ze allemaal een kaart op hun verjaardag gekregen. Daarop stond: Gefeliciteerd met je 1e verjaardag. Je cadeau is het spel. Durf je het te spelen? Hierop besluit Bloom om de zaak verder te onderzoeken.

Het onderzoek

Aangezien de enige aanknopingspunten de personen zijn die ook verdwenen zijn, gaan Bloom en Jameson informatie inwinnen bij de familie van die personen. Op het eerste gezicht is er geen overeenkomst: het betreft mannen en vrouwen van verschillende leeftijden en gezinssituaties. Lastige zaak voor Bloom dus, maar dan blijkt dat ze allemaal niet heel lekker in hun vel zaten, soms zelfs boosaardig waren. Bloom herkent deze eigenschappen van een meisje die ze jaren geleden in behandeling heeft gehad: Seraphine Walker. De eigenschappen van een psychopaat. Gaandeweg het onderzoek komen ze steeds meer te weten. Door een moord die een van de verdwenen personen pleegt, wordt er ook aan de zijde van de politie onderzoek gedaan. Er blijken al 109 personen op dezelfde manier verdwenen te zijn. En sommige zijn al meer dan een jaar van huis.

Meespelen met de Mind games

Op een gegeven moment verdwijnt ook Jane. Hierdoor zijn Bloom en Jameson vastberaden om deze zaak tot op de bodem uit te zoeken. Ze hebben zelfs het plan om Jameson in de Mind game te laten meespelen. Maar dan wordt hij aangereden. Dit kan geen toeval zijn… Het wordt nu echt serieus! Het lijkt wel of Bloom zelf verstikt raakt in het spel.

Recensie over Mind Games

Als je eenmaal aan het lezen bent in Mind Games, wil je blijven lezen. Het boek begint met enkele hoofdstukken die niet veel te maken lijken te hebben met de rest van het verhaal. Maar dat maakt uiteindelijk niets uit. Het is zo vlot geschreven dat je gewoon doorleest. Later in het verhaal wordt de link gelegd met de eerst hoofdstukken, maar waarschijnlijk heb je dan zelf ook al een idee welke kant het op gaat. Het verhaal zit geweldig in elkaar. Echt een aanrader als je van psychologische trillers houdt.

Ga direct naar Mind Games op BOL.com.

Mind game,
Uitgever: Boekerij, 320 pagina’s, paperback.