logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Met kinderen naar Antwerpen, dag 1 van 3

Met kinderen op vakantie gaan is niet altijd even makkelijk te organiseren. Kinderen en volwassenen hebben namelijk heel andere verwachtingen van een vakantie. Maar kunnen ze toch niet gecombineerd worden? Wij probeerden het uit door met onze twee kinderen, van vijf en zeven jaar, op een culturele stedentrip te gaan. En daarvoor hoef je helemaal niet zo ver van huis: Antwerpen ligt voor ons, nabij Nijmegen, op 2,5 uur treinreis verwijderd.

We gaan drie dagen op pad, en zullen zo goed mogelijk vertellen wat we hebben gedaan. Een handig (zo niet onmisbaar) hulpmiddel hierbij is de Antwerp City Card. Die knu je kopen voor één, twee of drie dagen, en geeft je gratis toegang tot alle musea en kathedralen in Antwerpen, en bijvoorbeeld 25% korting op de Zoo en Aquatopia. Ook krijg je bij verschillende chocolatiers 10% korting, korting in de Stadswinkel, en nog veel meer. Bezoek de website van de Antwerp City Card voor meer informatie. Ga je echt sight-seeing doen, dan heb je de kosten er vrijwel direct uit. Kinderen mogen overigens gratis in musea en de kathedralen, voor hen hoef je dus geen City Card aan te schaffen.

Voor iets meer dan honderd euro zijn we met z’n vieren met de trein in Antwerpen aangekomen. Over die reis deden we bijna 2,5 uur, maar dat is echt zo voorbij als je zorgt voor een leuk spelletje, zoals Uno of Skip-bo. Lekker compact, snel en makkelijk te stoppen. In Antwerpen aangekomen is het even aftasten: gaan we eerst naar onze hotelkamer, of gaan we meteen sight-seeing doen? De keuze wordt al voor ons gemaakt: het station van Antwerpen is werkelijk fenomenaal. Je komt vanuit een modern perron in een tijdmachine naar lang vervlogen tijden. Het indrukwekkende station is onze eerste bezichtiging: einde negentiende eeuw keken ze niet op een steentje of decoratietje minder, en daar pluk je nu de vruchten van! Ondanks de vele perrons is het helemaal niet zo chaotisch als je zou verwachten. Blijf even plakken, en neem een versnapering in de vele restauratiekarretjes of in het indrukwekkende café!

Na deze eerste indrukken wilden we toch wel eerst even onze koffers kwijt. Ons hotel, het Radisson Blu Astrid Hotel Antwerp, ligt tegenover het treinstation. Dat is nog eens handig! We worden hartelijk ontvangen, en onze jongens worden meteen aangehaald voor een praatje. We hebben geluk: onze kamer is al schoon, en we kunnen er vast naar binnen om onze koffers te stallen. Een geweldige familiekamer wacht op ons: een aparte slaapkamer met kingsize bed, een slaapbank, die overdag tot zitkamer omgetoverd kan worden, flatscreen tv op beide kamers, een keukentje mét eetgelegenheid, en een enorme badkamer, waar de jongens het nu nog over hebben. Onder de indruk verlaten we het hotel weer. We zijn immers niet gekomen om binnen te zitten!

Ons allerbelangrijkste middel om de vakantie interessant voor de kinderen te maken is om ze beiden een camera in de hand te geven. Daardoor werden ze een beetje ‘gedwongen’ om goed te kijken, en gaf het ze een mooie reden om af en toe een rustmomentje te nemen. En dat hebben we geweten: in drie dagen tijd zijn er door de kinderen en ikzelf meer dan 1200 foto’s geschoten! De camera’s hingen met een keycord om de nek van de kinderen. Zo hoeven ze er niet echt naar om te kijken, en zijn ze altijd binnen handbereik. Een tasje of hoesje is vaak te veel gedoe, dat levert onnodige vertragingen en irritatietjes op.

zoo antwerpen

Onze eerste dag was vrij snel bekeken. We waren pas rond een uur of twaalf in Antwerpen, en stonden rond half twee buiten het Radisson Blu Astrid Antwerp hotel. Wat we het eerst gingen doen? Naar de Zoo, natuurlijk! Die ligt direct naast het centraal station, en was dus zichtbaar vanaf onze hotelkamer. Eigenlijk wel bizar, zo’n dierentuin op een toplocatie, zeker als je er rondloopt. Het is namelijk best een groot dierenpark! En met maar liefst 5000 dieren, van mensapen tot nijlpaarden, van okapi’s tot miereneters, je vind er bekende en onbekende dieren. De dierenverblijven zijn veelal dicht te benaderen, zodat je een goed zicht hebt op de dieren. Onze jongens hebben zich heerlijk uitgeleefd met het fotograferen van al die dieren, dat zul je begrijpen. Een kleine rustpauze in het restaurant en even uitrazen in de speeltuin werd ons in dank afgenomen. Let ook vooral op de voedermomenten, die door de dag heen plaatsvinden. De verzorgers zijn altijd wel in voor een praatje, en geven maar wat graag verhalen prijs over ‘hun’ dieren, waar ze over praten alsof het hun beste vrienden zijn. Na ongeveer drie uur (en dan hebben we ons een beetje gehaast en zelfs een paar verblijven overgeslagen) stonden we – een paar souvenirs en honderden foto’s rijker – weer buiten de poort.

Echt veel honger hadden we nog niet. We besloten daarom nog even een stukje te wandelen, in de richting van het Stadspark op de Rubenslei. Dat loodste ons zo’n beetje door de Diamantwijk, één van de bekendste wijken van Antwerpen. Daarbij kun je op zowel de heenweg als de terugweg via de Keyserlei, een van de grotere avenues van Antwerpen, waar je een keur van restaurantjes en winkels zult vinden. Wij kiezen er voor om op de terugweg via de Keyserlei. Na wat rondgewandeld te hebben in het Stadspark, waarbij vooral de levendige skatebaan grote indruk heeft gemaakt op onze kinderen, lopen we terug via de Keyserlei. Tussen de vele knusse restaurantjes van allerlei allooi valt het oog van de kinderen op de Pizza Hut. Niet het meest typerende restaurant van Antwerpen, en wel jammer dat ze niet voor het Italiaanse restaurantje kozen dat een paar panden verderop zit, maar wel een onbekende keten voor de kinderen. En gezellig druk bovendien. Ondanks het fastfood-imago dat aan de naam gekleefd zit wordt er ruim aandacht geschonken aan de klanten door het bedienend personeel.

Inmiddels is de avond gevallen, en besluiten we naar het hotel te gaan. Even opfrissen onder de spraakmakend grote douchecabine, en de kinderen in bed gelegd in de slaapkamer. Die verhuizen we wel naar de slaapbank als we zelf gaan slapen, zo kunnen wij in ieder geval nog even lekker rustig zitten in de zitkamer en alvast de dag voor morgen plannen…

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.