In een tijdperk waarin smartphones steeds geavanceerder worden en onze levens steeds meer beheersen, introduceert Heineken® in samenwerking met Bodega, een Amerikaans merk en retailmarktplaats voor street fashion, een revolutionair concept: ’the Boring Phone’. Deze limited edition ‘dumb phones’, geproduceerd door HMD, zijn ontworpen met minimale tech features om real-life connecties te bevorderen door even een pauze te nemen van je smartphone.
Geen afleiding meer
Het is geen geheim dat smartphones ons constant afleiden en ons vermogen om in het moment te leven belemmeren. Met ’the Boring Phone’ bieden Heineken® en Bodega een alternatief voor de immer aanwezige digitale wereld. Dit toestel is uitsluitend bedoeld om te bellen en sms’en, zonder toegang tot social media of andere apps. De transparante behuizing en holografische stickers zijn een knipoog naar de liefde van Gen Z voor Newtro mode en design, terwijl de eenvoudige functionaliteit teruggrijpt naar de telefoons van de jaren 2000.
Storend element
Recent onderzoek van Heineken® onthult verontrustende cijfers over het gebruik van smartphones, vooral onder Zillennials, de generatie tussen millennials en Gen Z. Deze groep geeft toe dat ze zich regelmatig laten afleiden door hun smartphones, zelfs in sociale situaties. Maar liefst 90% van hen geeft toe te ‘doomscrollen’ wanneer ze met anderen zijn, en gemiddeld kijken ze zeven keer per avond naar hun telefoon. Dit gedrag ondermijnt de echte verbindingen die we kunnen maken wanneer we offline zijn.
Smart tech is soms storend
Nabil Nasser, Global Head bij Heineken®, benadrukt het belang van echte connecties in een wereld die steeds meer wordt gedomineerd door technologie. Hij zegt: “Een pauze van de constante meldingen van smart-tech zal ons allemaal goed doen. Bij Heineken® streven we naar oprechte verbinding en gezellig samenzijn. Met ’the Boring Phone’ keren we terug naar de basis en helpen we mensen echt contact maken onder het genot van een biertje, zonder het constante gezoem van meldingen.”
Boring Phone
De lancering van ’the Boring Phone’ wordt ondersteund door Lars Silberbauer, CMO van Human Mobile Devices (HMD), en Oliver Mak, medeoprichter van Bodega. Silberbauer merkt op dat er een groeiende trend is onder jongere generaties om hun schermtijd te verminderen ten behoeve van hun mentaal welzijn. Mak voegt hieraan toe dat hoewel technologie een integraal onderdeel van het leven is geworden, het ook onze vermogen om echte verbindingen te maken heeft aangetast.
Gratis in huis halen
Om de lancering van ’the Boring Phone’ te vieren, organiseert de bekende Britse producer TSHA een giveaway. Als artiest heeft hij persoonlijk ervaren hoe smartphones de connectie tussen artiesten en publiek kunnen verstoren tijdens optredens. Hij gelooft dat ’the Boring Phone’ de perfecte oplossing is om deze barrières te doorbreken en mensen in staat te stellen meer in het moment te leven tijdens uitgaansavonden.
Milan Design Week
De Boring Phone wordt onthuld tijdens de Milan Design Week op donderdag 18 april, waarna wereldwijd toestellen worden weggegeven aan feestvierders. Bovendien zal HMD in juni een app lanceren die smartphones ‘saai’ maakt voor degenen die geen exemplaar van ’the Boring Phone’ hebben weten te bemachtigen, zodat iedereen kan genieten van de ‘boring experience’.
Cultureel statement
Met ’the Boring Phone’ willen Heineken® en Bodega een cultureel statement maken en mensen aanmoedigen om bewust los te koppelen van hun smartphones en echt contact te maken met de mensen om hen heen.
Domme app
In juni lanceert HMD een app die smartphones ‘saai’ maakt voor iedereen die geen exemplaar van ’The Boring Phone’ wist te bemachtigen. Zo kan iedereen de ‘boring experience’ meemaken.
Klik hier voor meer informatie over de Boring Phone
Op zoek naar coole gadgets?