Film recensie: Marlowe

Met Marlowe heeft de 70-jarige acteur Liam Neeson een echte mijlpaal bereikt: het is zijn honderdste film! En hoewel het verhaal, de stijl en de setting fantastisch zijn, lijkt de rol van Philip Marlowe de acteur niet op het lijf geschreven. Wij bekeken de film en vertellen je waarom.

Oud-rechercheur

Dat komt overigens niet vanwege de leeftijd van Liam Neeson: ook al had hij de rol een decennia of wat eerder gespeeld, was het nog een vreemde eend in de bijt. In de boekenserie van Raymond Chandler is Philip Marlowe namelijk een opgewekte charmeur. De rol van Marlowe is door de jaren heen dan ook door heel wat acteurs gespeeld… maar het scherpe gezicht en de overslaande stem van Neeson is geen goede aanvulling voor het rijtje (met bijvoorbeeld Humphrey Bogart, Dick Powell en James Garner). Het zorgt simpelweg voor een wat grimmige vibe. Fun fact: dit verhaal is niet geschreven door Raymond Chandler, maar John Banville, de auteur die het stokje van Chandler heeft overgenomen na diens overlijden.

Het verhaal van Marlowe

De film begint op het moment dat Marlowe een nieuwe zaak in de schoot geworpen krijgt: hij wordt benaderd door Clare Cavendish, een getrouwde vrouw die hem opdracht geeft om haar jonge minnaar op te sporen. De beste man is een jonge acteur, die volgens de politie voor een exclusieve club is overreden. Toch lijkt het alle schijn te hebben dat de jonge lover zijn dood in scène zou hebben gezet. Maar hoe? En waarom? Marlowe gaat op onderzoek uit en ontdekt al snel dat vrijwel iedereen een dubbele agenda heeft. Zo maakt hij niet alleen kennis met de slinkse manieren van Clare, maar ook van haar weduwe-achtige moeder, die zich maar wat graag mengt in het persoonlijke leven van haar dochter. Tel daar de zus van de al-dan-niet overleden acteur bij op, een aantal politievrienden van Marlowe en wat corrupte mensen die behoorlijk wat te verliezen heeft… en je hebt een echte detective van de oude stempel in handen!

Bekijk de trailer van Marlowe

Nuchtere waarheidszoeker

Waar de film goed in slaagt, is het neerzetten van Marlowe als een nuchtere man die de waarheid boven water wil halen. Het is een kracht om rekening mee te houden: Marlowe laat zich door niets of niemand tegenhouden om te ontdekken hoe de vork in de steel zit. Daardoor lijkt hij echter soms ook wat leeg en vlak, zonder guilty pleasures of plezier in zijn leven. Sarcastische opmerkingen, gevatte uitspraken en een jongensachtige charme schemeren soms door, wat de film een lichter tintje geeft.

De cast van Marlowe

• Liam Neeson – Philip Marlowe
  • Diane Kruger – Clare Cavendish
  • Jessica Lange – Dorothy Quincannon
  • Adewale Akinnuoye-Agbaje – Cedric
  • Colm Meaney – Bernie Ohls
  • Ian Hart – Joe Green
  • Alan Cumming – Lou Hendriks

Recensie over Marlowe

Marlowe is een ouderwetse detectivefilm in een modern jasje. De film neemt je mee naar het roerige Amerika van 1938. Hierin is galantheid nog altijd een ding, maar ook mysterieuze maffiapraktijken zijn aan de orde van de dag. Liam Neeson zet niet echt een heel overtuigende coole detective neer, dat is bijzonder jammer. Het voorkomen van de acteur leent zich eerder voor de wat dreigende rollen, niet de ‘nonchalant stoere’ personages. Het verhaal zelf is krachtig en heeft een flink tempo, waardoor je moet opletten wat er allemaal om je heen gebeurt. De actiescènes zijn volop aanwezig, waar Neeson lang laten zien wat hij waard is (hoewel het wel met het oog op een 70-jarige detective is gechoreografeerd). Een prettige film, met een toffe sfeer en een gave styling. Niet altijd even origineel, maar wel een prettige aanwinst in het filmaanbod.

Titel: Marlowe
Uitgever: Just Film Entertainment
Tijdsduur: 110 minuten