Game review: Mario + Rabbids: Sparks of hope

Het is even stil geweest rondom de Rabbids, maar in Sparks of Hope spannen ze samen met onze favoriete helden uit het Nintendo-universum in Mario + Rabbids: Sparks of Hope. Het is een hilarisch, absurd en stiekem ook wel indrukwekkende strategiegame waar je uren mee vooruit zou kunnen gaan.

Turn based game voor kids

Je zou Mario en Rabbids: Sparks of Hope kunnen zien als een instapstrategiegame voor de jongere gamers onder ons, maar daar doe je het spel misschien wel wat tekort mee. Technisch gezien steekt het namelijk knap in elkaar, met best indrukwekkende technieken en systemen. Dat het verhaal filterdun is en je meermaals kunt afvragen hoe deze bizarre wereld nu in elkaar steekt… tja, dat zullen we even voor lief moeten nemen. In Mario + Rabbids: Sparks of Hope wordt je opnieuw meegenomen naar het Mushroom Kingdom, waar vijf jaar geleden een invasie van Rabbids plaatsvond. Die strijd is min of meer gestreden, wanneer er een nieuwe vijand ten tonele verschijnt om het paddestoelenland te claimen.

Bekijk de trailer van Mario + Rabbids Sparks of Hope

Uitgewerkte karakters

Het toffe van Mario en Rabbids: Sparks of Hope is wel dat ieder personage waarmee je speelt een unieke persoonlijkheid heeft. En dat zie je in de kleine details. De manier waarop ze bewegen, waarop hun acties worden uitgevoerd (en natuurlijk het type acties). Zelfs wanneer ze samenwerken komen die details tot uiting. En zo ga je keer op keer naar een nieuwe planeet om rond te rennen, puzzels op te lossen, bijmissies kunt accepteren en kunt verkennen. Dat is natuurlijk wel een beetje vreemd, aangezien het juist de Mushroom world is die wordt aangevallen, maar over dat soort vraagstukken moet je gewoon niet nadenken. Just play.

Soms net niet

Het is echter ook zo dat Mario + Rabbids op sommige punten de plank misslaat. Kijk bijvoorbeeld naar het rondlopen met Mario: dat voelt gewoon wat houterig en ‘hol’, zeker als je het vergelijkt met de soepele en bijna speelse manier waarop Mario zich voortbeweegt in de Nintendo-spellen. Je kunt niet eens springen! En die flow mis ik ook wel in andere segmenten van het spel. Hoe goed er ook gelet is op details en onderbroeken-lol, die soepele vibe ontbreekt. Het voelt soms wat stug en statisch aan.

Turn-based game… toch voor volwassenen

Dat neemt niet weg dat de actie van deze turn-based strategiegame soms om de snijden is, ondanks de grapjes en de humor. Je zou de game kunnen vergelijken met XCOM, een van de grote namen binnen dit genre. Je personages bewegen ieder een stukje in een grote 3D ruimte en kunnen kun tactieken en technieken toepassen op vijanden en hun omgeving. Op die momenten laat Sparks of Hope zien dat het echt wel een volwassen spel is, aangezien er heel wat tactische overwegingen om de hoek komen kijken naarmate je wat verder in het spel komt.

Ga direct naar Mario + Rabbids Sparks of Hope op BOL.com.

Recensie over Mario + Rabbids Sparks of Hope

Het is zo moeilijk om deze game goed te beoordelen. Het spel is namelijk als turn-based strategiespel behoorlijk goed. Het is niet bizar uitgebreid (binnen een uurtje of 15 ben je d’r wel doorheen) maar de technieken steken goed in elkaar. Het nadeel zit hem in de uitwerking van de personages. Qua persoonlijkheden zit alles snor, er is geweldig goed gelet op kleine details en maniertjes. De bewegingen zijn echter houterig en missen de Nintendo-flair waar ze zo beroemd om zijn geworden. Het lijkt daarom meer op een fandom-game dan op een echte Mario-game. De humor is à la de Rabbids: hysterisch, chaotisch en op zijn zachtst gezegd puberaal.

Info

Mario + Rabbids Sparks of Hope
Uitgever: Ubisoft