logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Zelf boekhouden is niet moeilijk

Als zelfstandig ondernemer komt er heel wat op je af. Zeker in het begin kan dat ontzettend overweldigend zijn. Al die regels waar jij je aan moet houden, een boekhouding die je moet bijhouden… en toch hoeft het allemaal niet heel moeilijk te zijn. Volgens de Belastingdienst – leuker kunnen ze ‘t niet maken, wel makkelijker – moet je boekhouding er uitzien zoals ‘een goed huisvader betaamd’. Een schriftje en bonnetjes in een schoenendoos zouden dus al volstaan… mits je alle informatie bij elkaar kunt sprokkelen voor het doen van je aangiftes, natuurlijk. Een beetje hulp daarbij is altijd welkom. En in dit digitale tijdperk kun je daarvoor vertrouwen op een gratis boekhoudprogramma. Zelf boekhouden is niet moeilijk: maar hoe pak je dat aan?

Soort bedrijf

Ten eerste is de moeilijkheidsgraad van je boekhouding best afhankelijk van het soort bedrijf dat je hebt. Voor mij als tekstschrijver en blogger is het vrij eenvoudig. Ik verstuur offertes, facturen en heb zo mijn maandelijkse kosten. Over de verzonden facturen moet ik de btw afdragen, over een aantal van de gemaakte kosten mag ik de btw terugvragen. Een overzichtelijk geheel! Het wordt lastiger als je bijvoorbeeld een echt kantoor aan huis hebt (met een eigen ingang en sanitair, wat nodig is om het echt te erkennen als een ‘thuiskantoor’ en waarna je gebruik kunt maken van extra aftrekposten) of een ingewikkeld inkoopproces met verschillende componenten die je samenvoegt tot nieuwe producten. 

Taken uit handen geven

Het is belangrijk om te weten dat je niet alles zelf hoeft uit te vogelen. Laat je informeren door experts. En die vind je in allerlei soorten en maten. Ikzelf heb bijvoorbeeld veel baat bij mijn boekhoudprogramma. Daarbij heb ik ook een koppeling gemaakt naar mijn bankgegevens (en zelfs mogelijkheden tot webshops behoren tot de mogelijkheid). Daarmee geef je een stuk organisatie uit handen. 

Hoe werkt mijn boekhoudprogramma voor mij?

Ik heb dankbaar gebruik gemaakt van de 15 maanden kennismaking bij e-boekhouden. In die periode kon ik het programma gratis gebruiken, hoewel ik voor bepaalde extra diensten (zoals de koppeling met mijn bank) wel een klein bedrag moest betalen). Ik verstuur vanuit mijn boekhoudprogramma een offerte, transformeer hem in 1 klik op tot factuur en het boekhoudprogramma houdt voor mij bij of die al betaald is of niet. Dat scheelt me heel wat administratie en gegoochel met bankrekeningen en een lijstje met facturen. Ieder kwartaal voer ik met één druk op de knop mijn kwartaalaangifte uit, nadat ik even heb gecontroleerd of bij iedere factuur het vinkje ‘verwerkt in boekhouding’ staat aangevinkt. Mocht ik een foutje hebben gemaakt en ik herstel dat achteraf? Dan verwerkt mijn boekhoudprogramma dat met terugwerkende kracht in de volgende kwartaalaangifte. 

~ Dit is een aangeleverd artikel of betreft een samenwerking ~

Geschreven door Gastblogger

Dit artikel is niet door ons gecontroleerd op juistheid van informatie. Ook zijn we niet verantwoordelijk voor de websites waar dit artikel naar linkt.
Lees onze disclaimer voor meer informatie.