Film recensie: MacGyver, seizoen 1

Ouderen kennen hem vast nog wel.De ultieme padvinder, die met zijn zakmes en een paperclip hele strijdwagens in elkaar knutselde. MacGyver heeft een hele generatie geboeid en opgeleid in het overleven met wat je om je heen kunt vinden. Tijd voor een upgrade, hebben ze bij Universal bedacht: MacGuver seizoen 1 is de moderne uitvoering van de oude serie. Met een groter team, meer actie en vooral ook veel high tech snufjes. En het vertrouwde zakmes en de paperclip mogen niet ontbreken!

Andere opzet

Wat wel opvallend is, is dat deze serie van MacGyver beduidend anders is dan de originele serie. Waar hij toen als een soort weldoener te werk ging om mensen uit de brand te elpen met relatief kleine problemen, is hij nu onerdeel van een topgeheime Amerikaanse organisatie. Die wordt in de eerste aflevering van naam veranderd in de Phoenix Foundation – net als MacGyvers organisatie in de eerste reeks!

Groter team

Een ander element dat flink veranderd is, is de grootte van het team. Waar MacGyver het eerst in zijn eentje moest rooien (met af en toe de hulp van een veteraan) staat hij nu onder leiding van een dame, heeft hij een hacker als collega en kan hij vertrouwen op de militaire kennis van zijn strijdmakker. Dat geeft de serie meteen wat meer vaart en interactie, bovendien krijg je wat meer mogelijkheden om langere relaties aan te gaan. Zeker omdat er nog een vijfde persoon in het spel is: MacGyvers huisgenoot, die geen idee heeft van wat de Schotse alleskunner nu eigenlijk in het dagelijks leven doet.

Veel actie

Dat grotere team zorgt ook voor fikse actiemomenten in de serie. Het team van de Phoenix Foundation wordt ingezet op projecten waar niemand anders meer wat mee kan. De onorgthodoxe methodes hebben zo hun effect, maar laten zich natuurlijk niet snel kopieren. Het leunt dan ook nog al zwaar op de vindingrijkheid en basiskennis van MacGyver.

Ga direct naar MacGyver, seizoen 1 op BOL.com.

Recensie over MacGyver, seizoen 1

Deze vernieuwde serie van MacGyver is lekker spannend en heeft een mooi tempo. De acteurd – met name MacGyver zelf – zetten wat wisselende acteerorestaties neer, vooral in de eerste paar afleveringen. Aan de andere kant zijn ze daar ook nog echt zoekende naar ‘de ultieme MacGyverformule’, met telkens een knipoog naar het Victorinox-zakmes en een hele grote kom paperclips.

Titel: MacGyver, seizoen 1
Uitgever: Universal Pictures
Tijdsduur: 5×45 minuten