Maak je eigen stop-motion filmpje met Stikbot Zanimation Studio van Goliath Games

recensie-stikbot-3

Weet je hoe ze vroeger animatiefilms maakten? Met poppetjes. Het liefst van klein. En geduld. Heel veel geduld. Je moet namelijk weten dat een film bestaat uit 24 (of meer) beelden per seconde. Je kunt die in een vloeiende reeks achter elkaar opnemen, met een videocamera bijvoorbeeld, of je smartphone. Je kunt er ook voor kiezen om die beelden stuk voor stuk op te nemen, als foto’s. Die foto’s plak je dan achter elkaar, zoals je een tekenfilm zou maken. Maar dan met poppetjes. En … juist: heel veel geduld. Maar leuk is het zeker wel, en Goliath Games helpt je filmcarrière meteen een stukje vooruit met Stikbot.

Stikbot

Een Stikbot is eigenlijk een soort stokpoppetje, waarvan de ledematen met elastiekjes aan elkaar zitten. Je kunt de ledematen bewegen, en keer op keer een foto maken. Dankzij zuignappen als handen en voeten kun je de poppetjes vastkleven op de grond, maar ook op de achterwand. Voor het maken van die foto’s heb je een speciale Stikbot-app voor je smartphone of tablet, die alle foto’s netjes voor je aan elkaar plakt tot een filmpje. Maar er is meer! Want met de Stikbot-studio krijg je ook een heuse opnamestudio, die je een paar heel stoere extra features geeft. De kartonnen ‘studio’ heeft je Stikbot namelijk de toevoeging van een blue screen en een green screen. Ook dat zijn technieken die in professionele Hollywoodfilms gebruikt worden. Misschien ken je dat wel van een making-of film van bijvoorbeeld Jungle Book of Iron Man. Je ziet dan een acteur in een groene kamer bewegen. Weinig spannends, tot die film door de computer wordt gehaald en wordt omgetoverd tot een jungle of futuristische omgeving. Die technieken krijg je nu dus ook thuis ter beschikking, middels de speciale app.

recensie-stikbot-7

Groen of blauw

De keuze is makkelijk: gebruik je een groene achtergrond of een blauwe achtergrond? Dat hangt helemaal af van de kleur van de voorwerpen die je in beeld wil gebruiken! Is er groen aanwezig in een voorwerp dat je fotografeert, dan kun je de groene achtergrond dus niet gebruiken. Zit er juist een blauwe kleur in je voorwerpen? Dan ga je voor het groene scherm. Heb je allebei de kleuren in je rekwisieten of hoofdrolspelers? Dan heb je een probleem. Dan moet je een andere achtergrond bedenken.

Handig of niet

Stikbot is geweldig om filmpjes mee te maken. Jammer genoeg is de uitwerking niet echt briljant. Hoewel het pakket genomineerd is voor Speelgoed van het jaar 2016 valt het mij toch tegen. Ten eerste zijn de poppetjes niet echt soepel te bewegen. Ze bewegen wel makkelijk, maar bijvoorbeeld de armen kun je alleen maar in hoeken van 45 graden bewegen. Dat is best houterig! Ook het plaatsen van de poppetjes op de kartonnen achtergrond is niet even eenvoudig. Meer dan eens namen de poppetjes ineens een compleet andere houding aan wanneer je ze plaatst. Het feit dat de ‘studio’ bestaat uit een kartonnen doosje en een kartonnen achterwand, die je in die doos steekt, helpt niet echt. Die uitvoering had best wel een stuk steviger gemogen. Een kunststof doos waarbij je het deksel opent zou al veel steviger zijn geweest. Toch blijft het leuk om mee te spelen. Vooral de ‘green screen’-techniek van de app doet wonderen! En die app is natuurlijk niet alleen beperkt tot het gebruik met de Stikbot-poppetjes. Je kunt er alle poppetjes en voorwerpen voor gebruiken.

Stikbots, verkrijgbaar in zes transparante kleuren, zijn los te koop en kosten 5,99 euro per stuk.
Daarnaast is er een Stikbot Studio en Stikbot Zanimation Studio te koop.
Stikbot Studio bestaat uit twee unieke, transparante stikbots (een witte en een oranje) en een statief voor je smartphone en kost 17,99 euro.
Stikbot Zanimation Studio, genomineerd voor Speelgoed van het Jaar 2016, bestaat uit twee unieke, ondoorzichtige stikbots (een rode en een oranje), een statief voor je smartphone en een studio met green screen en kost 24,99 euro.