Film recensie: Long Weekend

Je begint het avontuur van Long Weekend met Bart en zijn chaotische leven. Hij is alleen, depressief en slikt heel wat medicijnen om op de been te blijven. Het is al snel duidelijk dat Bart geen idee heeft hoe hij verder moet nadat hij zijn moeder verloor aan kanker, waardoor hij inmiddels werkeloos is en zijn verloofde hem heeft verlaten. Op wat misschien wel zijn laagste moment is, ontmoet hij in een bioscoop een bijzonder en impulsief meisje. Dankzij Vienna ziet hij het mooie weer in van het leven, en zo begint hun band over alles wat met film en ironie te maken heeft, tot bloei te komen.

Geheimzinnig meisje

Het probleem is dat Vienna verdacht geheimzinnig doet over alles wat met haar achtergrond te maken heeft. Ze praat niet over waar ze vandaan komt, waarom ze in LA is, of waarom ze zelfs geen telefoon heeft. Toch prijst Bart zich gelukkig met haar, en de twee krijgen een gepassioneerde korte affaire. Haar geheim wordt aan het einde van de film prijsgegeven en is een waardige afsluiter van de film, dat kan ik alvast beloven. Het grootste deel van de film draait om de opbloeiende liefde tussen die twee, met behoorlijk wat grappige momenten daarin. Beiden hebben namelijk een geweldig droog gevoel voor humor en de nodige zelfspot, waardoor ze hun persoonlijke problemen flink relativeren. Die problemen worden bovendien gekoppeld aan films, een passie die ze allebei delen.

Bekijk de trailer van Long Weekend:

Diepere verhalen

Toch hebben beide personages te maken met grotere problemen, die je niet zomaar onder een kleedje schuift. Er zijn ook heel wat meer personages in beeld die hun steentje bijdragen aan de film, zoals Damon Wayans Jr. als Doug, Bart’s beste vriend die hem zonder problemen in huis neemt, ook al heeft hij zijn handen vol aan zijn compleet losgeslagen kinderen. Ook komen er zo nu en dan wat andere personages voorbij, die niet altijd een even duidelijke functie hebben in de film. Misschien dienen ze juist als afwisseling, want de film blijft lang in de roze relatiewolken hangen. Te lang, wellicht, waardoor je op een gegeven moment toch in een soort prettig sleurtje komt en je glimlach te permanent op je gezicht blijft staan.

Ga direct naar Long weekend op BOL.com.

Recensie over Long weekend

Long Weekend is een prettige film om te kijken, waarbij je kunt genieten van twee jonge en energieke mensen die om elkaar heendraaien en elkaar aftasten, fikse discussies hebben met heel wat popcultuurreferenties in herkenbare, menselijke conversaties. De twee hoofdpersonen hebben een heel fijne chemie, die natuurlijk aanvoelt. Toch kom je op een gegeven moment in een herhaling van zetten, waardoor de film wat lang aanvoelt. Langer dan zou moeten, in elk geval.

Titel: Long weekend
Uitgever: Sony Pictures Home Entertainment
Tijdsduur: 91 minuten