Boek recensie: Lockdown, Peter May

Stel je voor dat je een roman schrijft over een pandemie en dat het script vervolgens wordt afgewezen, omdat hij onrealistisch was. Dat is precies wat Peter May in 2005 overkwam, toen hij een roman schreef over de vogelgriep en de mogelijke gevolgen. Nu, vijftien jaar later, is er een nieuw virus dat de wereld in zijn ban heeft en waardoor de wereld in lockdown raakt… waarmee het boek weer actueler is dan ooit.

Londen

De thriller Lockdown richt zich niet op de perikelen over de hele wereld, maar specifiek op Londen. Dat maakt het boek al een stuk compacter en beter te behappen. Terwijl de wereld in de ban is van een pandemie, met regeringen die worstelen om het hoofd boven water te houden en de mensen steeds gewelddadiger worden, gaan steeds meer steden in totale lockdown. Mensen mogelijk het huis niet meer uit, terwijl de bijkomende problemen alsmaar opstapelen. Klinkt bekend?

Verlaten steden vol mensen

Dat schept een bizar beeld. In Londen zijn de straten verlaten, maar de stad is nog altijd druk bevolkt. Het afval stapelt zich op en waait door de stoffige straten van de stad. Er wordt een nieuw tijdelijk ziekenhuis gebouwd in Londen om het hoofd te bieden aan de vele patiënten van de pandemie, waar de bouwvakkers de overblijfselen van een lichaam vinden. Het is aan Jack MacNeil om te onderzoeken van wie deze overblijfselen zijn en hoe ze daar zijn gekomen. MacNeil is bijna aan het einde van zijn carrière en heeft zo zijn eigen zorgen, maar zet alles op alles om de moordenaar te pakken.

Diepere problemen

Terwijl inspecteur MacNeil zich met de zaak bezigt, ontdekt hij al snel dat het een klein onderdeeltje is van een grotere samenzwering, het is een dekmantel voor grotere problemen. Bovendien weten de daders dat er onderzoek naar hen wordt gepleegd, waardoor ook MacNeil zijn leven niet meer zeker is. Daarbij schippert hij telkens tussen ‘de nut van het leven’ en de energie opbrengen om zich met de zaak bezig te houden. Als zijn nieuwe vijanden hem niet zullen doden, is er nog altijd het dodelijke virus dat om de hoek sluimert!

Ga direct naar Lockdown op BOL.com.

Recensie over Lockdown

Hoewel het boek actueler is dan ooit, en het concept van een virus bijzonder interessant is om te lezen, kon het boek Lockdown me niet helemaal grijpen. Het is vlot geschreven, met veel actie en bijzonder veel wendingen, maar voor mijn gevoel hing het wat onsamenhangend aan elkaar. Het was wat onrustig geschreven, waardoor je niet echt door het verhaal werd meegetrokken en gestimuleerd werd om door te lezen. Neemt niet weg dat het verhaal goed in elkaar steekt, met scherpe wendingen en een continu dreiging van zowel nieuwe vijanden als de beklemming van het virus.

Score: 6

Lockdown,
Uitgever: Xander Uitgevers, 336 pagina’s, paperback.