Je grenzen voorbij met de spannende afleveringen van Limitless

Ken je de film Limitless nog? Daarin ging een schrijver zo ver in zijn schrijversdip, dat hij een niet-getest medicijn innam (NZT) waarmee hij zijn volledige hersencapaciteit kon benutten. Hij herinnerde zich alles wat hij ooit had gehoord of gezien, begreep de meest complexe vraagstukken en kon talen leren in een enkele dag. Dat bracht natuurlijk de nodige ellende met zich mee, want wie wil die macht nu niet in handen? Het nadeel was echter dat hij NZT moest blijven slikken, en dat het nogal vervelende neveneffecten had. Tja, je kunt niet alles hebben. Nu, vijf jaar na die film, komt er een serie met hetzelfde NZT als uitgangspunt. Limitless gaat een stapje verder en maakt een serie van die succesformule.

Creatief brein

Het grappige van de serie Limitless is wel dat het ook een creatieve geest neemt als uitgangspunt. Brian Finch is namelijk ee mislukt muzikant, die best wel baalt dat iedereen om hem heen volwassen is geworden terwijl hij nog flierefluitend door het leven is gegaan. Het succes van anderen moest hij dus missen… Tot hij de kans krijgt om NZT te slikken. Gewoon, als probeersel. De wereld ging letterlijk voor hem open, maar gelukkig weet Brian ook het goede van het kwade te onderscheiden en mensen te helpen die het echt nodig hebben. Dat is dan wel weer goed! Zelfs zo goed, dat de geheime dienst hem op het spoor komt en hem het hemd van het lijf vraagt. Hoe komt het dat hij zo veel weet? Waarom is hij op de plek van moorden als eerste aanwezig? Maakt hem dat niet heel erg verdacht?

Link naar de film

Een ander leuk aspect is de link naar de originele film. Bradley Cooper, die in de film de hoofdrol speelde, maakt in de serie ook zijn opwachting om Brian een handje te helpen. Met name door hem een tegenmiddel te geven tegen die vervelende bijwerkingen, die hem waarschijnlijk binnen afzienbare tijd het leven zouden kosten. Maar, zo moet hij beloven, dan mag hij niets over dat wondermiddeltje zeggen. En zo verweven verschillende webben zich in elkaar tot een paar spannende verhaallijnen.

Misdaadserie

Je moet echter niet vergeten dat Limitless, de serie, eigenlijk niets minder is dan een misdaadserie, zoals CSI of Scorpion. Spannend, goed verfilmd, en iedere aflevering een afgesloten hoofdstuk. Het leuke aan Limitless is wel dat de serie ook hier genoeg rode draden heeft om het als serie te beschouwen, en niet als losstaande problemen.

Conclusie over Limitless, seizoen 1

Limitless is een spannende serie met het originele uitgangspunt van de film Limitless uit 2011 als basis. Dat levert een spannende verhaallijn op, zeker als de hoofdpersoon uit de serie zich aanmeld als agent voor een geheime dienst. Vooral de ontdekkingen van Brian en het gestuntel dat hij doormaakt in zijn eerste dagen onder invloed van NZT zijn erg grappig – ik kan me voorstellen dat een tweede seizoen wat minder indruk zal maken. Maar we wachten af. Voor nu is het genieten van deze eerste box! Door: Score: Limitless, seizoen 1 krijgt 8 van de 10 punten.