Boek recensie: Lift, Linwood Barclay

Het verhaal van het spannende boek Lift begint op een maandagochtend, als vier mensen bij elkaar in de lift samenkomen in een kantoor in Manhattan. Ze waren niet de enige vier mensen die op de begane grond instapten, maar nu nog de laatste vier die in de lift staan. Ieder van hen drukt op de knop van hun bestemming, maar de lift gaat non-stop naar boven. Eenmaal daar stopt de lift een paar seconden… en stort dan naar beneden. Een noodlottig ongeval? Helaas niet. Op dinsdag en woensdag gebeurt het namelijk nog eens!

Beweegreden

De vraag blijft als een paal overeind staan: wie steekt er achter deze moorden. En wat is diens motief? Gaat het om bepaalde personen, architecten, gebouwen of heeft de dader een heel andere beweegreden? Een ding is zeker. In een stad vol wolkenkrabbers durft niemand meer een lift te betreden. Dat brengt de hele stad in rep en roer. Niemand durft meer een lift in te stappen of hun huis te verlaten. De hele economie begint daardoor te wankelen, aangezien het werk behoorlijk stil komt te liggen. Zelfs hulpdiensten komen niet meer in actie, als de hulpvraag van een hogere verdieping komt!

Detectiveverhaal

Vanaf die eerste rampspoed gaat het verhaal in een noodvaart. Twee doorgewinterde detectives Jerry Bourque en Lois Delgado uit New York en een heel directe journalist Barbara Matheson zetten hun tanden in de zaak en proberen hem op te lossen voordat het openingslintje voor de nieuwste en hoogste woontoren van de stad op vrijdagavond wordt doorgeknipt. Er komt echter nog een vraag naar boven. Wat hebben deze dodelijke sabotagedaden te maken met het vingerloze lichaam dat op de High Line is gevonden? Het wordt een race tegen de klok, waarbij jij ieder moment van de dag meemaakt. Ieder hoofdstuk wisselt van perspectief, zodat je een uniek beeld krijgt van de hectische strijd om gerechtigheid. Dankzij de rechtlijnigheid van het tijdsbestek voelt die wisseling in perspectief heel logisch aan, zeker ook dankzij de bijna filmische manier van schrijven en vertellen.

Ga direct naar Lift op BOL.com.

Recensie over Lift

Terreur komt op veel manieren voor. Waar veel mensen bang zijn voor grote bomaanvallen in openbare ruimtes, is een zwaard van Damocles dat je boven het hoofd hangt zodra je een lift instapt minstens zo duister en beklemmend. Die sfeer wordt geweldig goed neergezet. De personages hebben stuk voor stuk een eigen leven en geschiedenis. De inbreng van de verschillende personages brengt het verhaal echt tot leven en geeft een gejaagd gevoel in dit kat-en-muisspel. Dit is een echte pageturner die je niet loslaat tot de dader is gepakt!

Lift,
Uitgever: Boekerij, 416 pagina’s, paperback.
Vanaf: 18 jaar. ISBN: 9789022589366. Prijs: 20.99 euro.