logo-liggend-wit-donkerblauw-kleinMenu

Levi’s viert 750 jaar Amsterdam met unieke t-shirtcollectie: ‘750 for the CommuniTee’


Amsterdam viert een bijzonder jubileum, en Levi’s® viert vrolijk mee! Ter ere van 750 jaar Amsterdam brengt het iconische denimmerk een gelimiteerde t-shirtcollectie uit die barst van creativiteit, verbinding en eerbetoon aan de stad. En dat doet Levi’s® niet alleen: drie lokale topontwerpers – Renée van Wijngaarden (1/OFF), Borre Akkersdijk (BYBORRE) en Guillaume Philibert (Filling Pieces) – sloegen de handen ineen voor ‘750 for the CommuniTee’.

Een ode aan de stad die inspireert

Amsterdam is geen gewone stad. Het is een smeltkroes van verhalen, culturen en ideeën. Het is een stad van heruitvinding, van mensen die durven dromen, bouwen en opnieuw beginnen. Die geest zie je terug in deze bijzondere collectie: 750 unieke t-shirts, elk ontworpen met een flinke dosis Amsterdamse flair.

Vanaf 14 mei zijn de shirts verkrijgbaar voor Red Tab-leden via de Levi’s® app, en vanaf 16 mei voor iedereen in de Amsterdamse Levi’s® winkels én online via Levi.com/nl.

Drie ontwerpers, drie stijlen, één boodschap

Iedere ontwerper gaf zijn eigen draai aan het Amsterdam-verhaal. En hoewel de stijlen flink uiteenlopen, is er één rode draad: de gemeenschap staat centraal.

1/OFF – Heruitvinding als statement

Renée van Wijngaarden ziet Amsterdam als een stad die nooit af is – altijd in beweging. Dat idee komt tot leven in haar ontwerp vol zichtbare naden, rauwe afwerkingen en gerecyclede Levi’s® items. Een knipoog naar het verleden, met de blik op de toekomst.

“Mode, net als Amsterdam, is altijd in transformatie,” zegt Renée. Haar shirt bevat onder andere de iconische drie kruizen – een krachtig symbool van de stad.

BYBORRE – Kleine iconen, groot verhaal

Borre Akkersdijk werkte samen met illustrator Olf de Bruin om een t-shirt te creëren dat voelt als een tattoo voor je kledingkast. De drie kruizen, een fiets, Pride-symbolen, Nemo, parken en vredesduiven – alles zit erin.

“We lieten ons inspireren door Eberhard van der Laan: ‘Zorg goed voor de stad en voor elkaar’,” vertelt Borre. Zijn ontwerp voelt als een moderne ode aan de geschiedenis van de stad.

Filling Pieces – Verbinding door ontwerp

Guillaume Philibert vertaalt de verbondenheid van Amsterdam in een strak grafisch ontwerp met de letters AMS, metrolijnen, kruizen en het getal 750.

“Ik neem nog steeds dagelijks de metro. Zo blijf ik verbonden met de mensen, de straat, de stad,” zegt Guillaume. Zijn shirt ademt streetwear, maar met een diepere laag.

Meer dan een t-shirt

De campagne is gefotografeerd door Jorre Janssens en toont niet alleen de ontwerpers, maar ook hun vrienden, familie en bekende Amsterdammers. Denk aan helden zoals Marike van der Werff van de fromagerie, of Elizabeth Grijzenhout en Anne Marie van een populair stadscafé. De collectie draait immers om verbinding – en iedereen hoort erbij.

Goed doel: Samen is niet alleen

Een deel van de opbrengst gaat naar Stichting SINA (Samen Is Niet Alleen), een lokale organisatie die Amsterdammers helpt die te maken hebben met armoede of sociale uitsluiting. Zij bieden persoonlijke thuisondersteuning aan mensen van alle leeftijden, zodat iedereen weer mee kan doen in de maatschappij.

“We geven mensen inzicht in hun mogelijkheden,” aldus directeur Jurre van de Kamp. Een prachtig doel dat perfect past bij de boodschap van deze collectie.

Praktische info

De shirts kosten €39,95 en zijn genderneutraal qua pasvorm én stijl. Je vindt ze vanaf 16 mei in de Levi’s® winkels op de Kalverstraat, Hartenstraat en Leidsestraat en natuurlijk op Levi.com/nl.


Cool tip: deze collectie is écht limited – dus als je een t-shirt wil met een bijzonder verhaal én een goed doel steunt, wees er dan snel bij!

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.