Boek recensie: Lekker & Simpel: Zoet

De boeken van Lekker en Simpel zijn niet meer uit onze keuken weg te denken. Sommige recepten zijn meer favoriet dan andere, soms hebben we ook een paar aanpassingen gedaan zodat de recepten beter voldoen aan ons kieskeurige eetkwartet, maar over het algemeen zijn we tevreden en vooral blij met de relatief eenvoudige recepten die in d e boeken staan vermeld. Blij was ik dan ook te horen dat er een zoete variant op de kookboeken kwam, met de lekker en simpele naam: Zoet.

De hele dag door zoet

Het leuke van Lekker & Simpel: Zoet is dat ze laten zien dat je zonder problemen de hele dag door zoetigheden kunt eten. Natuurlijk bij de koffie of thee, maar ook als nagerecht, bij de lunch of het ontbijt. Het boek zelf is ingedeeld op het type gebak. Zo is er een hoofdstuk gewijd aan taarten, maar ook eentje aan brownies en cakes, vind je een hoofdstuk voor muffins en cakejes en natuurlijk ook eentje voor koekjes. Tot slot ga je aan de slag met toetjes en sluit je het boek af met brood- en bladerdeegrecepten. In het boek vind je in totaal 125 recepten. Een flink aantal daarvan zijn variaties op een basisrecept. Denk aan verschillende soorten fugde, cheesecake en makronen. Dat is leuk, zeker als je een recept erg lekker vind, maar aan de andere kant had ik ook wel graag 125 echt verschillende recepten gezien, met variatietips om de diversiteit aan te brengen.

Zelfgemaakt en kant-en-klaar

De recepten van Lekker&Simpel zijn een mooie mix van praktische tips en niet bang zijn om hulplijnen in te roepen. Zo maken ze regelmatig gebruik in hun recepten van kant-en-klare bestanddelen. Denk daarbij aan een bodem van spritsen en boter bij een cheesecake, maar ook van oreo’s, candybars en andere lekkere producten. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Gelukkig valt de hoeveelheid kant-en-klare bestanddelen reuze mee: voor het gros zul je toch echt zelf moeten kneden, mengen, afwegen en bakken! Grappig vond ik dat er een aantal ‘ouderwetse’ recepten in het boek staan, zoals een aantal varianten op een rolcake.

Ga direct naar Lekker & Simpel: Zoet op BOL.com.

Recensie over Lekker & Simpel: Zoet

Dit kookboek staat vol lekkere en verrassende recepten, waar je zeker mee aan de slag kunt. De recepten zijn – zoals je verwacht – niet heel erg moeilijk. Daarvoor nemen ze soms een binnenweggetje als je kijkt naar de kooktechnieken, maar als je het niet proeft, hoef je er niets over te vertellen… toch? De 125 recepten bestaan voor een deel uit variaties op een ander recept. De gerechten zijn helder en duidelijk omschreven, met een overzichtelijk stappenplan en begrijpelijke omschrijvingen. Wat mij betreft had het lettertype wat harder gemogen: doordat het font wat iel is (en de ingrediënten rood), is de leesbaarheid tijdens het koken wat minder goed.

Lekker & simpel: zoet,
Uitgever: Bertram + de Leeuw, 268 pagina’s, paperback.
Vanaf: 16 jaar. ISBN: 9789461562661. Prijs: 21.95 euro.