Boek recensie: Lekker boekie!, Bas Steman

‘Lekker boekie!’ gaat over jongeren. Maar niet zomaar jongeren: jongeren die lezen! Dat hoor je niet vaak hé! De schrijver van dit boek, Bas Steman, begint een leesclub voor zijn zoon Jip. Jip en zijn vrienden zijn de enige leden, maar dat is niet erg. Bas heeft zelf al een geschiedenis met het schrijven van boeken, vandaar zijn interesse. Vandaar dat Jip ook geïnteresseerd is. Hij wil wel weten wat zijn vader te zeggen heeft over de Nederlandse literatuur. Jip heeft zijn vrienden kunnen overtuigen om mee te doen. Dat vindt Bas fijn, want dan kan hij ze iets leren wat ze niet op school krijgen.

School

Op school leren de jongens te weinig over literatuur vindt Bas. Hij vindt dat er over het gehele onderwijs te weinig aandacht wordt geschonken aan de geschiedenis van de Nederlandse literatuur. Bas moet hier wat aan doen vindt hij. Literatuur is volgens hem basiskennis wat iedereen zou moeten weten. Bas nodigt daarom ook schrijvers uit om het wat interessanter te maken voor Jip en zijn vrienden. Ze lezen veel boeken, veel meer dat zou moeten voor de leeslijst voor hun examenjaar. De jongens zijn veel hechter geworden omdat ze zoveel samen komen bij de leesclub.

Prijs

De leesclub werd bekender in Nederland en op een gegeven moment was er een prijsuitreiking. Een van de jongens mocht de Literatourprijs uitreiken. De rest zat ook in de jury. Ze vonden het echt een eer om erbij te zijn en ze hopen dat dat het lezen van jongeren aanspoort. Ze vinden het superleuk om te lezen. Ze zijn echt blij met de kans die ze hebben gekregen en de jongens hopen dat meer jongeren in een leesclub gaan.

Ga direct naar Lekker boekie! op BOL.com.

Recensie over Lekker Boekie!

Ik vind ‘Lekker boekie!’ een leuk maar vooral een belangrijk boek. Jongeren moeten lezen, dat is goed voor de ontwikkeling. En als ze het leuk vinden net als deze jongens is het helemaal mooi meegenomen! Dus lees veel boeken is de boodschap!

Lekker boekie!,
Uitgever: Nieuw Amsterdam, 176 pagina’s, paperback.
Vanaf: 12 jaar. ISBN: 9789046827819. Prijs: 20 euro.