Spel recensie: De Legenden van Andor + bonusbox

We hadden al veel gehoord over De Legenden van Andor voor we er mee aan de slag gingen, en de afgelopen week hebben we ons letterlijk suf gespeeld met het spel. Het is ontzettend verslavend, deze mix van rollenspel, coöperatieve actie, avontuur, magie en spanning! Wees dus gewaarschuwd, het is een ontzettend uitgebreid spel met heel veel regels, uitzonderingen en situaties. Ik zal in dit artikel de basis van De Legenden van Andor bespreken, zodat je een beeld hebt van het spel, maar probeer het vooral zelf, dan ervaar je het nog altijd het beste.

De basis van De Legenden van Andor

In De Legenden van Andor kruip je in de huid van een tovenaar, dwerg, krijger of boogschutter (en heb je de Bonuxbox? Dan komt er een wolfskrijger bij) om het fantasieland Andor veilig te houden van een veelheid aan monsters. Iedere keer dat je speelt, doe je dat aan de hand van een legende: een verhaal dat je een aantal fikse uitdagingen voor de kiezen geeft. Voor het verhaal zijn twee onderdelen van belang: iedere dag heeft 7 uur (of zeven acties van de personages) en per dag of gewonnen strijd wordt de verhaallijn een vakje opgeschoven.

De verhaallijn

De verhaallijn is eigenlijk het belangrijkste onderdeel. Dat loopt van A tot N. Na iedere dag (7 uur, daarover later meer) verschuift de vertelpion op de verhaallijn 1 stapje, maar ook wanneer een monster is verslagen zet je die pion een stapje verder. Waarom is dat belangrijk? Welnu: de Legenden van Andor zijn geschreven op kaarten. Iedere kaart heeft een grote letter op de achterkant. Komt de vertelpion op die letter, dan moet je een nieuwe legendekaart voorlezen en gebeurt er van alles en nog wat! Er verschijnen monsters ten tonele, bronnen voor nieuwe energie verdwijnen, bruggen storten in… maar op die legendekaarten staat uiteindelijk ook je opdracht. Een opdracht die je moet voltooien voor de vertelpion bij de letter N is – of de monsters je burcht hebben overgenomen… grote bonus van dit spel: de handleiding is gevat in de vorm van Legende 1. Speel je die, dan weet je hoe het spel gespeeld moet worden. Je moet dan nog wel redelijk wat lezen, maar het komt op een heel natuurlijke manier bij je binnen.

Personages

Jouw personage moet er alles aan doen om de missie te voltooien en re burcht veilig te houden. Iedere personage heeft zo zijn eigen vaardigheden en kwaliteiten. Ze hebben 1 ding gemeen: krachtpunten en wilskrachtpunten. Niet heel handig gekozen namen (ze lijken veel op elkaar) maar je kunt krachtpunten zien als een bonus op de aanvalskracht en wilskrachtpunten als een soort levensenergie, die tevens bepaald moet hoe veel dobbelstenen je mag strijden. Door het spel heen kun je beiden features upgraden. Daarnaast kun je verschillende voorwerpen verzamelen om je personage krachtiger te maken. Een echte rpg, dus! Maar het gaat boven alles om samenwerken. Zo kun je verschillende opdrachten tegelijk uitvoeren, maar ook je krachten bundelen om die ene vijand een kopje kleiner te maken.

Vechten

Wanneer je de strijd aangaat met de monsters, doe je dat met de dobbelstenen. Daarbij neem je de hoogste waarde van de stenen en tel je daar je krachtpunten bij op. Je tegenstander doet echter precies hetzelfde! Voor het gemak neemt de speler links van je de rol van vijand op zich. De dobbelwaarde wordt bij de krachtpunten opgeteld. De ‘schade’ is het verschil tussen de winnaar en de verliezer en gaan bij de verliezer van de wilskrachtpunten af. Komt je vijand op 0 wilskrachtpunten, dan is de beloning voor jou, in de vorm van goud of wilskrachtpunten.

De Legenden van Andor - speelbord
Plannen en overleggen

Je zult snel merken dat iedere ronde een kwestie is van overleggen en plannen. Als de ene speler dit doet, dan doet de ander dat. Maar wat als …? Het is niet altijd even makkelijk om op 1 lijn te komen, dat is duidelijk. Ga je te lang door in de overlegfase, dan kan het je zo maar eens gaan duizelen. Wat hadden we ook alweer afgesproken? Het is dan ook verleidelijk voor een dominante speler om het heft in handen te nemen en alles te regelen…

De bonusbox

Heb je het spel goed onder de knie? Dan zijn er tal van uitbreidingsmogelijkheden. Je kunt nieuwe legenden downloaden op de site van 999games.nl, maar de Bonuxbox levert je de uitbreidingen pas goed in stijl! In de bonusbox zitten namelijk een 4 nieuwe legendes die je kunt spelen, geheel in stijl uitgevoerd. Bovendien vind je een heldenkaart en figuur van de Wolvenstrijder, nieuwe vijanden die je nodig hebt voor de legende De aanval van de Barbaren en De Escorte van de Koning. Daarnaast vind je de legendes De bevrijding van de mijn en de solo=legende De voorbode van het vuur, die speciaal voor de wolfskrijger geschreven is.

Ga direct naar De legende van Andor op BOL.com.

Recensie over De Legende van Andor

De Legenden van Andor brengen rpg en bordspellen samen in een spannende serie verhaallijnen waar jij en je compagnons mee aan de slag moeten in een felle strijd en opdrachten op te vervullen. De magische voorwerpen, krachtpunten en wilskrachtpunten maken het verhaal interessant en afwisselend. Geen potje is hetzelfde, dat is duidelijk. En heb je een bepaalde legende vaak gespeeld? Dan neem je gewoon de volgende!

Score: 10

,
999 games Genre: coöperatief,