logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

De kracht van de flyer

Een van de meest onderschatte reclamemiddelen is wel de flyer. Het is een wonderlijke mix tussen een brochure in de brievenbus, directe reclame en een contactmoment. Ze worden normaal gesproken uitgedeeld op straat en hebben een heel directe, concrete boodschap. Logisch dus dat bedrijven een flyer drukken. Waarom? Omdat ze werken. Maar: er is nog een doel voor een flyer, waar je misschien niet bij stilstaat! En wat moet je op een flyer zetten?

Wat is een flyer?

Een flyer is heel simpel gezegd een folder die niet gevouwen is: een brochure van één pagina, die eventueel aan twee kanten bedrukt is. Zo’n flyer kan aan twee kanten bedrukt worden, maar dat hoeft niet. In de regel wordt zo’n flyer op straat verspreid (vroeger werden ze vaak rondgestrooid, vandaar flyer), maar ook al zet je ze in een standaard bij de kassa, zijn naam verandert niet. Wil je op straat flyers verspreiden? Daar heb je vaak een vergunning voor nodig. Controleer dat eerst bij je gemeente! 

Krachtige boodschap

De beste flyers hebben een krachtige boodschap. Ze delen een missie met de ontvanger, waar de ontvanger hopelijk ook echt iets aan heeft. Wat je echter niet moet vergeten, is dat de ontvanger er op dit moment misschien niets aan heeft, maar op een later tijdstip wel. Die boodschap moet dus blijven hangen. Open je bijvoorbeeld een nieuwe winkel of restaurant? Dan kun je met een flyer zorgen dat veel mensen je naam en het adres even onder ogen krijgen (voordat hij wellicht in de vermaledijde prullenbak verdwijnt). Zelfs een korte periode van aandacht kan genoeg zijn om een zaadje te planten en mensen op den duur naar jouw locatie te krijgen!

Eerste indruk

Ook al kennen mensen jouw bedrijf of organisatie al goed, een flyer is eigenlijk een eerste indruk. Make it count! Zorg voor een mooi ontwerp dat past bij je huisstijl, een plaatje waar mensen graag even naar kijken. Want ja, mensen kijken nu eenmaal graag naar mooie dingen. Een papiertje met een simpele tekst volstaat op geen enkel punt. Een logo, mooie illustratie of een fraai vormgegeven tekst – handlettering, voor de kenners – doet hier al wonderen. Ook wat humor, een scherpe aanbieding of een tijdelijke korting doet wonderen. En denk daarbij aan het milieu: zorg dat de brochure een tweede leven krijgt, al was het maar om een kortingsbon in te leveren.

Wat zet je op je flyer?

Als je een flyer gaat ontwerpen, moet je allereerst nadenken over de boodschap die je wilt delen. Wat je je boodschap? Wil je een aanbieding communiceren, een evenement of mensen laten kennismaken met jouw bedrijf? Hieronder vind je een checklist met elementen die je zeker niet mag vergeten:

  • De naam van je bedrijf of organisatie;
  • Het logo;
  • Het bezoekadres van je bedrijf;
  • De kortingsactie / het evenement;
  • De datums waarop deze actief zijn;
  • Contactgegevens (je telefoonnummer of e-mailadres – en zorg dat dit mailadres geen Gmail of andere gratis account is!)

Gebruik op je flyer korte en bondige teksten met sprekende afbeeldingen en kleuren. Zo zeg je veel, met weinig woorden. Naast de keuze in kleur, tekst en vorm speelt zelfs de papierkeuze een belangrijke rol bij een folder of flyer. Een goedkoop papiertje maakt heel wat minder indruk dan een glossy flyer, of eentje van een speciale papiersoort.

Geschreven door Gastblogger

Dit artikel is niet door ons gecontroleerd op juistheid van informatie. Ook zijn we niet verantwoordelijk voor de websites waar dit artikel naar linkt.
Lees onze disclaimer voor meer informatie.