logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Klachten, die op een massagetafel behandeld kunnen worden

Massages kunnen een positief effect hebben op je fysieke en mentale welzijn en onder andere helpen bij het verlichten van spierspanning, het verminderen van stress en zelfs het versterken van het immuunsysteem. Natuurlijk zijn ze geen wondermiddel, maar ze kunnen heel goed worden gebruikt als aanvullende therapie of gewoon voor ontspanning. In dit artikel duiken we in de kracht van massage op een goede en comfortabele massagestoel en haar positieve effecten.

Effectief spierspanning verlichten

Door een gebrek aan beweging bijvoorbeeld door een kantoorbaan en ’s avonds ook nog wat uurtjes achter de computer of op de bank, kampen veel mensen met constante spierspanning en als gevolg daarvan met pijn in de nek of rug. Om de spieren soepel te houden en ergere klachten te voorkomen worden massages als effectieve remedie aanbevolen. Massages kunnen een welkome verlichting bieden, onder andere doordat de bloedcirculatie in de spieren wordt verbeterd. Hierbij moet wel worden vermeld, dat volgens verschillende onderzoeken een pijnstillend effect alleen optreedt als de massages regelmatig en lang genoeg worden uitgevoerd. Een eenmalige behandeling zal daarom waarschijnlijk geen blijvend effect hebben. Voor een nog beter effect wordt aanbevolen de massages aan te vullen met voldoende lichaamsbeweging en de toepassing van warmte, zoals een warm bad of een warmtepleister. Blijven de spieren gespannen? Dan is het aan te raden professionele begeleiding van bijvoorbeeld een fysiotherapie te zoeken. Een fysiotherapeut kan helpen om de spieren losser te maken en doelgerichte oefeningen mee te geven zodat het ongemak vaak na verloop van tijd verdwijnt.

Massages kunnen stress helpen verminderen

Uit een onderzoek van de Universiteit van Konstanz blijkt dat slechts tien minuten massage al voldoende is om een zeker ontspannend effect te hebben en stress merkbaar te verminderen op zowel mentaal als fysiek niveau. Ook heft de wetenschap ontdekt, dat tijdens massage endorfine en oxytocine in het lichaam vrijkomen. Deze stofjes hebben een positief effect op zowel ons lichaam als op onze psyche. Massages zijn daarom niet alleen uitstekend voor het verlichten van spierspanning, maar kunnen ook worden gebruikt om innerlijke spanning te verminderen, waardoor het gemakkelijker wordt om uit te schakelen na een lange werkdag of tijdens een stressvolle levensfase.

Het immuunsysteem versterken

Hoe fitter het immuunsysteem is, hoe beter het kan vechten tegen virussen, bacteriën en andere ziektekiemen en hoe kleiner het risico om verkouden te worden of een vervelende infectie op te lopen. Gezonde en lekkere gerechten, voldoende beweging in de frisse lucht, genoeg slaap en het vermijden van stimulerende middelen zoals alcohol en nicotine worden meestal aanbevolen, maar er is nog een andere methode die het immuunsysteem kan versterken. Van massages wordt gezegd dat ze de concentratie van het stresshormoon cortisol in het lichaam verlagen, en daarom hebben ze zo’n ontspannend effect. Tegelijkertijd betekent een lager cortisolniveau dat het immuunsysteem betrouwbaarder kan werken.

Behandeling van littekenweefsel

Massages worden in de geneeskunde ook specifiek gebruikt om littekenweefsel te behandelen en de vorming van grote, plastische littekens te voorkomen. De massage is bedoeld om de collageenvezels te breken die het lichaam aanmaakt om de wond te sluiten, zodat het litteken zachter en aanzienlijk platter wordt. Er zijn zelfs speciale littekengels verkrijgbaar in de apotheek die zijn ontwikkeld voor dit soort massage en die volgens de fabrikant ook bedoeld zijn om de vorming van collageen te optimaliseren. Om ervoor te zorgen dat de wondgenezing niet negatief wordt beïnvloed, mag littekenmassage echter pas worden toegepast als de wond volledig is gesloten, er geen korstjes meer zichtbaar zijn en er al een litteken is gevormd.

Zelf masseren of door een professional laten doen?

Als jij, je partner of familie regelmatig te kampen hebben met gespannen spieren is het een idee om een comfortabele massagetafel aan te schaffen, zodat de spieren regelmatig door massage soepel gehouden kunnen worden. Een goede massagetafel heeft een zachte vulling en een gezichtsgat zodat je recht op je buik kunt liggen zonder je hoofd permanent opzij te hoeven draaien. Ook is een massagetafel door de ergonomisch instelbare hoogte beter voor degene die de massage geeft. Misschien is het zelfs mogelijk om een extra kamer of hoekje om te toveren in een oase van rust. Aangename kleuren, planten en kaarsen ronden de sfeer helemaal af. Een tip is ook het verspreiden van een aangename geur door bijvoorbeeld etherische olie in een diffuser of een stokje wierrook. Geuren hebben aangetoond ook een grote invloed op ons gevoel van welzijn.

Ook kun je jezelf wat goeds doen door pijnlijke plekken te masseren. Nek, voeten en handen kunnen gemasseerd worden met zachte, cirkelvormige bewegingen. Hulpmiddelen zoals massageballen, massagepistolen of massagestoelen maken het mogelijk om lichaamsdelen te masseren die moeilijk bereikbaar zijn met je eigen handen.

Als je voortdurend last hebt van gespannen spieren, kun je natuurlijk ook een medische massage krijgen van een fysiotherapeut met relevante ervaring op dit gebied en je laten verwennen volgens alle regels van de kunst. Mocht je een afspraak willen maken in een massagesalon, dan zou je naar de opleiding van de behandelend masseur/masseuse kunnen vragen.

Conclusie

Massage kan op heel veel vlakken ontspanning en heling bieden. Hiervoor is het mogelijk zelf het nodige equipment aan te schaffen en een ruimte in te richten, die regelmatige massage mogelijk maakt. Zijn de spieren erg hard, dan kan een massage pijnlijk zijn, vooral op gevoelige plekken van het lichaam. Bij thuismassage is het hierbij belangrijk, niet de eigen pijngrens te overschrijden maar voorzichtig te werk te gaan. Doen de spieren pijn bij de geringste aanraking, moet altijd een medische deskundige, zoals een huisarts worden geraadpleegd en om een beoordeling worden gevraagd.

Geschreven door Gastblogger

Dit artikel is niet door ons gecontroleerd op juistheid van informatie. Ook zijn we niet verantwoordelijk voor de websites waar dit artikel naar linkt.
Lees onze disclaimer voor meer informatie.