Nog een kleine drie weken en dan breekt de gezelligste maand van het jaar aan. Bijna de helft van de Nederlanders (43%) is zelfs al aan het shoppen geslagen voor de eerste cadeau-inkopen. Maar wie is nou eigenlijk populairder in Nederland, de Kerstman of Sinterklaas? International Card Services (ICS) maakte de balans op en onderzocht het koopgedrag van de Nederlanders voor de decemberfeesten. En wat blijkt? Kerst neemt steeds meer het stokje over van Sinterklaas als hét moment om cadeaus te geven. Het grootste deel van de Nederlanders geeft vrienden en familie cadeaus onder de kerstboom (76%) en een opvallend kleinere groep doet dit tijdens pakjesavond (61%). Één op de drie (37%) geeft cadeaus tijdens beide feestdagen. Bovendien heeft men nog altijd de voorkeur om op pad te gaan voor de cadeaus, in plaats van ze online te shoppen.
Cadeaus kopen we graag in de winkel
Hoewel online shoppen nog altijd groeit in populariteit, kopen we cadeaus voor de feestdagen nog steeds graag in de winkel. 42 procent van de Nederlanders doet zelfs alle feestdagen-inkopen in de winkel. Bijna de helft (48%) doet dit zowel in de winkel als online en slechts een klein deel van de Nederlanders koopt alle cadeaus online (8%). In totaal geeft een derde hierbij € 100 of meer uit (35% voor kerstcadeaus versus 33% voor Sinterklaascadeaus).
10 procent van alle cadeau-aankopen wordt betaald met een creditcard. Mannen doen dat vaker dan vrouwen. Marjolein Gerritsen, directeur Klant & Markt van International Card Services, licht toe: “Juist de decembermaand is al duur genoeg. Betalen met een creditcard heeft dan als voordeel dat het bedrag niet direct wordt afgeschreven. Daarnaast zijn de meeste aankopen met een creditcard standaard 180 dagen verzekerd tegen diefstal, verlies en schade. En mocht een online gekocht cadeau onverhoopt niet of niet goed geleverd worden, dan wordt de aankoop teruggedraaid via de aflevergarantie.”
Vader lastigste lootje
Het is niet voor iedereen even makkelijk om een goed cadeau te vinden. Vader voert de lijst aan van moeilijkste personen om een cadeau voor te kopen (24%), gevolgd door moeder (20%), vrouw of vriendin (16%) en broer (15%). Bovendien vinden mannen het moeilijker om een cadeau te kopen voor hun moeder dan vrouwen (26% versus 15%). Jongeren, daarentegen, kopen juist heel graag cadeaus voor hun moeder (18 tot 24 jaar: 63% versus 25 jaar en ouder: 24%).
Het ‘doorgeefcadeau’
Het overkomt ons allemaal wel eens: een cadeau krijgen wat je helemaal niet leuk vindt. Maar ondanks dat wij Nederlanders bekend staan om onze directheid, durft maar een enkeling het te zeggen als ze een cadeau krijgen wat ze niet leuk vinden (7%). Meer dan de helft van de Nederlanders durft op zo’n moment niets te zeggen en houdt het cadeau alsnog (56%). Een kleine groep zegt ook niets en geeft dit cadeau later weer door aan iemand anders (18%). Mannen zijn iets directer dan vrouwen. Één op de tien (10%) mannen zegt het meteen als hij een cadeau krijgt dat hem niet bevalt; van de vrouwen doet slechts één op de twintig (5%) dit.
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel in opdracht van International Card Services. De doelgroep voor dit onderzoek bestaat uit een algemeen Nederlands publiek vanaf 18 jaar. Voor het onderzoek werd een representatieve doelgroep van 1.055 Nederlanders geënquêteerd. In het onderzoek werd gekeken naar het koopgedrag van de Nederlanders voor Sinterklaas en Kerst.