Film recensie: A Journal for Jordan

De film begint in 2007, waar je Jordan Canedy leert kennen: een pasgeboren baby die goed van zich laat horen. Zijn vader is First Sgt. Charles Monroe King, die naar Badgad is uitgezonden en door een bermbom om het leven komt. Zijn moeder, Dana Canedy, staat er vanaf dat moment alleen voor. A Journal for Jordan is een boek dat zij schrijft voor haar zoon, om een goede en verstandige man te worden.

Vaderlijk advies

De bron van die inspiratie ligt overigens bij de vader: hij schrijft in een dagboek 200 pagina’s aan vaderlijke tips en adviezen op voor zijn zoon, voor het geval hij ze nooit echt kan overdragen (wat uiteindelijk ook zo blijkt te zijn). Zijn moeder vult die adviezen aan, breidt ze uit en vertelt in het ‘dagboek’ over haar herinneringen aan Jordans vader, hun relatie en de liefde die ze voor elkaar voelden. En daar doorheen verweven zit het hoffelijke karakter van zijn vader, opdat hij daar zeker een voorbeeld aan mag nemen.

Fijne chemie

Het zou natuurlijk een langdradig en zoetsappig verhaal kunnen zijn, maar dankzij Denzel Washingtons bewerking (het scenario is van Virgil Williams) komt het heerlijk goed uit de verf, met een fijn ritme, maar vooral met respect en kennis van de Amerikaanse leefsituatie en de alom heersende discriminatie die daar nog duidelijk voelbaar is. De acteurs Michael B. Jordan en Chanté Adams zijn op dezelfde manier op elkaar afgestemd, wat zorgt voor een meeslepende chemie als tegenpolen die voor elkaar vallen.

Bekijk deze film op: Netflix | Prime Video | Disney+ | Pathe Thuis

Recensie over A Journal for Jordan

“A Journal for Jordan” is een liefdesverhaal. Het gaat over een onwaarschijnlijke romance, een verre vader, een alleenstaande moeder en over de manier waarop liefde hen blijft verbinden, ook na verlies. Het draagt ​​zijn hart op de mouw, pretentieloos en oprecht.

Titel: A Journal for Jordan
Uitgever: Sony Pictures Home Entertainment
Tijdsduur: 131 minuten