logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Jonge generatie positiever tegenover vegetarisch eten

Nederland eet nog veel vlees, maar ouders geven de voordelen van vegetarisch* eten graag wel aan hun kinderen mee. Het merendeel van de ouders vindt het belangrijk om hun kinderen te leren over waar vlees vandaan komt en wat voor impact vlees eten op het milieu teweegbrengt (58%). Een derde van de ouders wil dan ook graag dat hun kinderen opgroeien met vegetarisch eten. In vergelijking met oudere generaties is er onder jongvolwassenen al een significant positiever houding zichtbaar als het gaat om vegetarisch eten. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Kien onder 1.207 respondenten, in het kader van de jaarlijkse Vega Favorieten-campagne. Eén op de vijf ouders geeft toe dat hun kind(eren) zelf wel eens aangeven vegetarisch te willen eten in plaats van vlees.

Jonge generatie tussen de 18 en 29 jaar

De helft van alle Nederlanders eet nog bijna dagelijks, tussen de 5 en 7 dagen per week, vlees tijdens de avondmaaltijd. Toch is er onder de jongere generatie al een significant positiever houding zichtbaar als het gaat om vegetarisch eten ten opzichte van de mensen van 30 jaar en ouder. In vergelijking met de oudere generaties staan jongvolwassen vleeseters ook positiever tegenover vegetarisch eten dan vorig jaar en zij overwegen ook vaker om voor een vegetarisch gerecht te kiezen (63% vs. 45%). Jongvolwassenen zijn sowieso significant meer vegetarisch (5%) dan mensen tussen de 30 en de 59 jaar (2%).

Wist je dat…

  • Twee derde van alle Nederlanders ervan overtuigd is dat de volgende generatie zich bewuster is van de voordelen van vegetarisch eten (67%)?
  • Bijna twee op de vijf Nederlanders (38%) verwacht dat het merendeel van de bevolking over 30 jaar vegetarisch eet?
  • Van de honderd Nederlanders die zich voornemen om te minderen met vlees eten, er 69 slagen om te minderen? Negen eten helemaal geen vlees meer.
  • Er twee keer zoveel vrouwen (8%) geen vlees eten dan mannen (4%)?

“Een tijdlang had vlees de hoofdrol op ons bord en dat is de laatste jaren veranderd. De verkoop van vleesvervangers is bijvoorbeeld verdubbeld ten opzichte van een aantal jaren geleden (2016). Dat is goed nieuws want vlees eten heeft een grotere impact op het milieu en gezondheid dan wordt gedacht. Toch zien we dat er nog steeds veel drempels zijn waarom mensen het lastig vinden om te minderen met vlees eten. Deze barrières willen we helpen te doorbreken” zegt Anita Scholte op Reimer, directeur Kwaliteit & Duurzaamheid bij Albert Heijn. “Daarom laten we met de campagne ook expliciet zien wat de CO2-besparing is wanneer je vaker vegetarisch eet. Gezamenlijk met heel Nederland kunnen we echt impact maken!”

Redenen om (soms) geen vlees te eten*:
– Beter voor het milieu/duurzamer (52,7%)
– Gezonder (44,7%)
– Dierenwelzijn (40,7%)

*Deze vraag is gesteld aan mensen die niet iedere dag vlees eten

Ingebakken in gewoontes

Nederlanders begrijpen de negatieve impact die vlees eten op de wereld heeft (47%). Samen met gezondheid en dierenwelzijn zijn dat redenen om te minderen. Toch eet nog steeds zo’n 94% van Nederland vlees, en dat zit verankerd in gewoonten:

  • Zij beheersen een groter scala aan vleesrecepten dan vegetarische recepten (75%);
  • Zij zijn ervan overtuigd dat gematigd vlees eten gezond is (72%);
  • Zij vinden het lekkerder smaken dan een vegetarisch gerecht (54%);
  • Ook gemak speelt een rol: ruim de helft vindt het eenvoudiger om een smaakvolle vleesmaaltijd te bereiden dan een lekkere vegetarische maaltijd (48%).

De laatste drempel: bij de meesten (63%) zit er vaak vlees verwerkt in hun lievelingsgerecht.

Anniek Mauser, Directeur Duurzaamheid bij Unilever: “Stamppot met rookworst, spaghetti met gehaktballetjes, roti met kip. Het zijn vaak de lievelingsmaaltijden van Nederlanders waar vlees in verwerkt is. Dat lijkt lastig afscheid nemen als je wilt minderen! Toch is een vegetarische variant gemakkelijker dan je denkt én minstens net zo lekker. Met de Vega Favorieten-campagne bundelen Unilever, Albert Heijn en de Nationale Postcode Loterij de krachten om heel Nederland te inspireren om je favoriete maaltijd eens vegetarisch te bereiden. Een kleine ingreep maakt een groot verschil. Als heel Nederland een dag per week zijn avondmaaltijd met vlees vervangt voor een vegetarische maaltijd, zouden we samen 23.800.000 kg CO2 besparen. Dat staat gelijk aan 141 miljoen kilometer met een gemiddelde personenauto… Bijna 3.500 rondjes om de aarde.”

*Definitie vegetarisch:
Een persoon die geen vlees eet van gedode dieren, maar wel nog eieren en zuivelproducten eet en leer draagt.

Geschreven door Rianne

Rianne, moeder van twee pubers, part-time werkzaam als SEO-specialist bij een webdesignbureau en ontzettend actief op CooleSuggesties.nl! Ze houdt van gezellige dingen doen met het gezin, uitstapjes ondernemen, lezen, een goede latte en van films kijken.