Boek recensie: Jesse Kreek’s ruimte reisgids

De ruimte is een wonderlijk iets. Het is zo groots en mysterieus, zo onbekend en fantastisch, daar kun je alle kanten mee op. Maar ook op aarde is er genoeg wat nog onbekend of mysterieus is. Wat dacht je bijvoorbeeld van Stonehenge? Wist jij dat die stenen cirkels vroeger gebruikt werden om mee naar andere planeten te reizen? Planeten waar wij nog helemaal nooit van gehoord hebben? Welnu, dat is precies wat Jesse Kreek’s ruimte reisgids (het vervolg op De Ruimte atlas van Jesse Kreek) wil verhelpen. Hij wordt door de vergeetachtige professor Alfons Stoule-Gang begeleid in zijn bijzondere reizen door het heelal met een wel heel bijzondere missie. Het is aan Jesse om de Curieuze Cartografie Club om te vormen naar het Curieuze ReisBureau, waarmee hij mensen door het heelal laat reizen voor ongevergetelijke ervaringen. Maar daarvoor moet hij wel eerst contacten leggen met inwoners van verschillende planeten, zodat hij een ultieme reisgids kan maken. En zo komen ze op planeten vol schepsels die elkaar volsmeren met snot, een wereld waar nog maar 1 tiran is en een hulpje (de rest is vermoord) en planeten vol piraten.

Machtsstrijd

Maar was het maar zo makkelijk. Want weet je, niet op iedere planeet gaat de tijd even snel. Honderden jaren geleden was de vervelende leider van de CCC, Wauwel Zielknijper, met een klein gezelschap afgevoerd naar de planeet Galbak, waar de tijd heel langzaam gaat. Zo kan het zijn dat Jesse en zijn vrienden, de Professor met zijn enorm lange snor en antieke brommer, en de gevaarlijke vechtersmeid Derek, gespot worden door de vroegere voorzitter van de CCC, Zielknijper. Hij weet vanaf dat moment waar op de planeet Galbak ook al weer een stenen cirkel is, waarmee hij terug naar aarde kan komen… waar hij de macht over het CCC (inmiddels het CRB) weer terug wil opeisen. En dankzij zijn gemene maatjes lukt hem dat nog ook! Jesse Kreek’s Ruimte Reisgids is op die manier gedoemd te mislukken… tenzij ze een plannetje weten te bedenken om Wauwel op zijn nummer te zetten. Daarvoor moeten ze eerst wat bondgenoten optrommelen, die lang geleden van de kaart zijn verdwenen. Letterlijk. De enige manier om Zielknijper uit zijn functie te ontzetten, is door hem weg te stemmen door andere leden van de CCC. En net als Zielknijper… zijn er wel eens een paar van de radar verdwenen. Een spannend – en vooral grappig en scherp gevonden – intergalactisch avontuur volgt!

Ga direct naar Jesse Kreek’s ruimte reisgids op BOL.com.

Recensie over Jesse Kreek’s Ruimte Reisgids

Scherpe humor, bizarre woordgrapjes, inkoppers en wat onderbroekenhumor. Jesse Kreek’s Ruimte Reisgids heeft voor zowel jonge als oude lezers meer dan genoeg in huis om je de sterren van de hemel te lachen. Telkens ontdek je weer nieuwe grapjes of kwinkslagen in dis bijna bsurdistisch grappige boek. Er zitten veel knipogen in naar andere films en boeken – zelfs Thanos van de Avengers komt even naar voren, met zijn enorme kin en lichtgevende vingers. Een grappig boek dat je vooral niet te serieus moet nemen. Je kunt het trouwens prima los van het eerste deel lezen, hoewel er regelmatig verwezen wordt door een soort voice-over-schrijfletter die de koppeling tussen de twee boeken legt. Grappig, avontuurlijk en te maf voor woorden. Dit is een echte must-read!

Jesse Kreeks ruimtereisgids,
Uitgever: De Fontein Jeugd, 336 pagina’s, hardcover.
Vanaf: 10 jaar. ISBN: 9789026153525. Prijs: 16.99 euro.